Krysantemum

17. november 2022 af Steen Balle

Krysantemum billede

I det vestjyske entreprenørfirma er der sat alt ind, på at få etableret en så stor formue, at ejeren med Panodiler Thomas kan få renset fødegården for olienedsivninger overalt. Den unge filminstruktør Christian Bengtson har med sin debutfilm Krysantemum på en nervepirrende måde skildret en familie, som er ved at gå til i tavshed.

Når jeg første gang ser ordet krysantemum ser jeg en slægt af mange farverige blomster, og ser for mig erhvervsmanden Jan Bonde Nielsens falske eventyr i Kenya i slutningen af 70´erne med en verdensomspændende krysantemumproduktion, hvor de mange blomsterarter blev fløjet til store firmaer i Europa. Men ordet kan også associeres til en bombe, som professionelle fyrværkere lader springe ved festlige lejligheder. Ét ord med to vidt forskellige associationer. Som ordet Nobel - der kan være en fredspris og salg af dynamit.

Vi følger i starten en tur langs med Vesterhavet og hører kun bølgerne, mens vi går rundt om de gamle tyske afskårne bunkere med smukke lysebrune ruststriber ned mod sandet – og vi ser Vestjylland fra fugleperspektiv mens et par knallerter drøner ned mod havet – og til sidst ved vi måske, hvor de er på vej hen?

Filmen handler om firmaet med den lidt fåmælte virksomhedsejer ved Hurup, Thomas – spillet fremragende af Henrik Birck – som i al sin tavshed også har humor, da han f.eks. i garagen skal kalde på hunden, Alma, og tiltaler den Bjarne Corydon. Men han har netop af miljøkontrollen fået at vide, at olien fra en tank lækker i en stor pøl og ned i grundvandet. En rensning vil nok koste omkring ½ million kroner. De penge findes ikke – og banken vil ikke være til nogen nytte at spørge. Sønnen Anders sætter sig for at ville hjælpe sin far md at skaffe pengene – hvilket faderen med det samme modsætter. NEJ, UD!!

Det viser sig, at Anders uden faderens tilladelse i skolealderen har købt krudt til krysantemumbomber i Polen og lavet ulovligt fyrværkeri – tjent passer af penge. Anders (den allestedsnærværende skuespiller Morten Hee Andersen) arbejder nu som anlægningsgartner i kommunen – og faderen forstår ikke, at han kan have så meget fri og bruge al sin fritid (og mere til) for at få fremstillet ulovlige bomber – og det hurtige mersalg. Og filmen har alle de moderne nød- og skræksituationer – hvor de kaster en bombe, og den elskede hund pludselig uden kontrol løber efter den.

Men filmens store scene er da Anders og Thomas står ude i haven, og ser på de to store træer, som faderen plantede, da de to drenge blev født med års mellemrum – og det nu viser sig, at den yngste søn er død ca. 20 år gammel, da Anders fik ham til at kravle ned til en rævegrav og sandet styrtede ned over ham og kvalte ham. Den tavse familie taler ikke om de ting – faderen ser kun de to træer vokse meget forskelligt op.

Det er meget dristigt i disse moderne Netflix-tider, at filme et vestjysk familiesamfund i traumatiske tilstande – hvor tøjet ikke er fra Louise Vuitton og Ralph Lauren. Det eneste vi hører om her, er fra Thomas, da Anders skal møde filmens mest charmerende Louise: Så skal du da have en ny skjorte på - ellers er det mest jysk arbejdstøj, vi ser i filmen – som på smukkeste vis er enkel musik komponeret af Kaspar Kaae – så billedet bliver mere levende. Endelig en stor dansk filmkunst med nerve.

Titel: Krysantemum
Original Titel: Krysantemum
Premieredato: 17. november 2022