Kuk i timeplanen

5. maj 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Kuk i timeplanen billede

Britisk komedie-perle med John Cleese i topform.

John Cleese er et navn, man ikke kan nævne uden at tænke på den britiske sortkomiske gruppe af talentfulde komikere, Monty Python. I slutningen af 60’erne og frem mod midten af 70’erne kørte deres serie på skærmen, og bragte et utal af grineflip frem i stuerne – mest af alt på grund af den fremtrædende John Cleese, som formår at skabe en original og yderst særpræget form for sort komik. Derefter formåede denne britiske komediegud at skabe sit eget brand indenfor filmgenren, og Kuk i timeplanen er et udmærket eksempel på dette.

Den strikse og gnavne rektor, Brian Stimpson (Cleese) har efter mange års hårdt slid og et utal af uddelte eftersidninger endelig fået muligheden for at komme op i de højere rækker. Efter en ganske normal morgen på skolen skal han kort efter af sted til byen Norwich, hvor han har fået æren af at holde en tale for nogle af rektorerne fra de snobbede privatskoler. Hvad der i første omgang ser ud til at være en simpel rejse, ender i det rene kaos, da Brian kommer for sent til toget og der efterfølgende hober sig flere og flere problemer op. Kampen for at nå frem i tide er sat i gang!

John Cleese leverer en pragtpræstation i denne underholdende lille, britiske komedieperle, og stjæler hele rampelyset med sin karismatiske udstråling og umiskendelige mimik. Handlingen er som sådan meget simpel og ukompliceret, men alligevel formår filmen at underholde på grund af Cleeses fornemme indlevelse i den paniske karakter. Den frustrerende følelse af at komme for sent eller den velkendte drøm hvor man aldrig når sit mål, har aldrig set så realistisk ud som i denne film! Man mærker den forfærdelige panik og frustration, og hvem kunne være bedre til sådan en præstation, end trækplastret fra den berømte komedieserie, Halløj på Badehotellet. Der er grin, gråd og en masse tåkrummende øjeblikke, når den egoistiske rektor tyer til alle metoder for at komme frem til sit mål – blot for at finde ud af at han roder sig ud i langt flere problematikker.

Selvom filmen stammer helt tilbage fra 1986, er den stadig meget seværdig på grund af den udødeligt morsomme komik. Dog kunne kvaliteten godt være lidt bedre i billedformatet, da man ofte har set ældre film blive meget skarpere end denne. Man forventer langt fra den allermest skarpe kvalitet, men alligevel lidt mere detaljering i formatet. Heldigvis glemmer man det lidt i mængden af alle de grineflip, som opstår i løbet af filmen, og man nyder blot de komiske udskejelser fra start til slut. Filmen er blevet meget overset og undervurderet i tidens løb, hvilket er en skam. Filmen er et meget interessant eksempel på den paniske frustration over uheldige omstændigheder leveret på bedste komiske vis.

Clockwise er en lille britisk perle af komiske udskejelser med en af Storbritanniens største komikere ved roret. Samlet set formår filmen stadigvæk at underholde den dag i dag, og leverer en gennemført handling med komiske indskud fra start til slut, hvilket gør filmen til et must-see for alle John Cleese-fans!

- Der er ikke bonusmateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Kuk i timeplanen