Vi møder den ustabile Adele, som yderst sjældent er uden for hjemmets fire vægge. Hun er på sammenbruddets rand, og derfor er meget ansvar for dagligdagen lagt over på hendes 13-årige søns skuldre. Henry, som han hedder, kæmper således sin egen kamp med både at være dreng, men også samtidig manden i huset.
En dag da de to, for en sjælden gangs skyld, er ude at handle, passes Henry op af en såret mand. Frank Chambers er en morder på fri fod, og han tager Adele og Henry som gidsler og tvinger sig på den måde til et ophold i deres hus. Her kan han være i sikkerhed. I takt med at tiden går, løsner Frank op og fremstår ikke længere som den brutale forbryder. Han viser sig at indeholde en række gode sider, og langsomt går det op for Adele – og Henry, for den sags skyld – at Frank er lige nøjagtig den person som hun ubevidst har manglet i sit liv. Et kærligt og omsorgsfuldt forhold indledes, men Franks baggrund og fortid vil i sidste ende ikke lade ham være i fred.
Kate Winslet (Titanic, Finding Neverland) og Josh Brolin (Oldboy, No Country For Old Men) er geniale valg til de to voksenroller. Kate Winslet rammer et sindslidende udtryk til perfektion, og Josh Brolin er dybt troværdig som morderen med den splittede personlighed. Midt i det hele står sønnen Henry (Gattlin Griffith – Green Lantern, Changeling) i en velportrætteret rolle som hurtigt vinder sympati.
Det fantastiske ved Labor Day er den forvandling som alle karakterer gennemgår. Dertil kommer at man kan sætte flueben ved alt fra skuespilspræstationer til troværdighed til spænding og gribende fortælleteknik. Man er simpelthen bare godt underholdt af en vedkommende skæbnehistorie, og det luner altid.
Hvis du synes at du før har set den politibetjent, som graver lidt i ”familiens” fortid, så har du med al sandsynlighed siddet og savlet over hovedpersonen i Dawsons Creek. Det er nemlig James Van Der Beek, der har fået lidt fornyet skærmtid i Labor Day. På rollelisten kan du måske også genkende J. K. Simmons (Dark Skies, The Ladykillers, The Music Never Stopped) og Tobey Maguire (Spiderman, Æblemostreglementet, Seabiscuit) i et par bi-roller.
Labor Day er Jason Reitmans femte spillefilm (de forrige er Thank You For Smoking, Juno, Up In The Air og Young Adult), og den kliner sig fint ind som endnu et pletskud fra hans hånd. Han har bevæget sig bort fra de satiriske indslag og denne gang komponeret et stærkt drama. Denne alsidighed klæder Reitman, og giver blot yderligere forventninger til fremtidige projekter med ham som idémand.
Dramaet her kan varmt anbefales til flere aldersgrupper af begge køn.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.