Laurel Canyon

20. juni 2003 af René Hyldig

Laurel Canyon billede

Vejen til det perfekte liv slår et lille sving for Sam og Alex...

Laurel Canyon er den snoede vej der forbinder forstaden San Fernando Valley med Hollywood.

Filmen Laurel Canyon handler på sæt og vis også om valget mellem det trygge forstadsliv og det glamorøse og u-konventionelle sterneliv.

Både Sam (Christian Bale) og hans kæreste Alex (Kate Beckinsale) er uddannede medicinere fra Harvard Medical School. Karrieren er på skinner: Sam skal på turnus og Alex afslutte sit medicin-speciale, begge dele i Los Angeles. Praktisk nok har Sam's mor Jane (Frances McDormand) et kombineret hus og studie der, som de to kan bo i. Desværre viser det sig at huset mod forventning ikke står tomt, langt fra. Både den hash-rygende, flippede mor, og det band for hvem hun er ved at producere en plade, bor i huset. Til overflod er Jane involveret med bandets forsanger Ian (Alessandro Nivola), en fyr på Sams alder.

Til at starte med forsøger Alex at undgå at lade sig distrahere af bandets tilstedeværelse, mens Sam er på arbejde som turnus-kandidat,og knokler med sit speciale, men efterhånden suges hun ind i den fremmede verden, involveres i en fatal flirt med både Ian og Jane. Samtidig udvikler kæresten Sam på hospitalet et venskab med den kønne og charmerende israelske Sara (Natascha McElhone).

Det er spændende at opleve McDormand i en ganske anden rolle end dem vi kender hende i fra film som Fargo, Lone Star, og Almost Famous, omend hendes visen bryster og kysseri med Kate Beckinsale nok forekommer mere grænseoverskridende i USA end her i Europa. Hun kæmper en brav kamp med sin rolle, men den er for en-dimensional til for alvor at give spillerum nok til den præstation man efterhånden har længtes efter at se hende give som hovedperson.

Det er længe siden Christian Bale brillerede som drengen Jim i Empire of the Sun, ja det er efterhånden længe siden han overhovedet har brilleret, og det gør han desværre heller ikke i denne film. Så leveres der lidt mere nerve fra Kate Beckinsale, der er lidt mindre fersk, men bestemt ligeså indtagende her som i Serendipity.

Faktisk er det mest interessante ved Laurel Canyon måske musikken! Sparklehorse's Mark Linkous har leveret den musik som bandet i filmen tumler med, endda to numre skrevet specielt til filmen, desuden får vi en jam-session med selveste Daniel Lanois, foruden en - meget tækkelig - strip-scene hvor Beckinsale smider tøjet til Serge Gainsbrougs' Bonny and Clyde, måske et hint til de glade tidlige halvfjerdsere hvis tidånd filmen kæmper en ulige kamp for at ramme.

Titel: Laurel Canyon
Original Titel: Laurel Canyon
Premieredato: 20. juni 2003