Lego Star Wars II - The Original Trilogy (Xbox 360)

8. november 2006 af Michael Panduro

Lego Star Wars II - The Original Trilogy (Xbox 360) billede

Nostalgi sstår side om side med glimrende gameplay

Lucasarts' efterhånden enorme bibliotek af spil i Star Wars universet bliver stadig større. Men til trods for adskillige spil om året har man ikke før nu haft muligheden for at gennemspille historien fra dem originale trilogi. Ikke før nu, og nu er det så i Lego. Jep, konceptet lyder skørt, men som i det første spil, der gennemgik den nye filmtrilogi, fungerer det overraskende godt.

Nostalgi står side om side med ovenud tilfredsstillende gameplay når man som Luke, Leia, Han, C3PO og kompagni får lov at kæmpe på isplaneten Hoth, fræse gennem skovene på Endor og svinge lyssværdet ombord på Imperiets enorme Star Destroyers. Spillets platformbaner afveksles med forskellige baner hvor man får adgang til nogle af universets mange fartøjer, både flyvende, kørende og vandrende. Mellem baner kommer fantastisk gennemarbejdede Lego-fortolkninger af klassiske scener fra de tre film. Lego-præmisset burde måske vække tanker om Steve Oedekers tommelfinger-fortolkning af filmene, men af en eller anden grund er det lykkedes at bevare stemningen fra filmene og spændingen i historien.

Grafik og lyd er fin og gennemarbejdet, men måske ikke helt på højde med hvad 360eren har vist den kan. Der kompenseres dog med de varierede baner, gameplay og udfordringer. Spillet kan også sagtens overleve de første par gennemgange, dels takket være de mange detaljer, men også fordi flere baner åbner sig yderligere op når først de er gennemspillet en gang. Oven i det ligger der timers underholdning i muligheden for at samle klodser og bygge sine egne figurer og fartøjer. Der er uanede muligheder, og flere grin end man lige skulle tro forbundet med at kombinere de mange figurer i absurde kombinationer og sammensætninger.

Lucasarts har vanen tro skabt et spil af høj kvalitet. Star Wars franchisen har traditionelt stået for nogle af de mest velfungerende filmlicenser og med Lego Star Wars II holdes niveauet. Kunne man lide 1eren er der mindst lige så meget underholdning at hente i 2eren, og hører man til de mere end overordentligt engagerede fans af den originale trilogi, så er der ingen vej udenom om den første rigtige mulighed for at spille filmene.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:
PAN Vision.

Titel: Lego Star Wars II - The Original Trilogy