Lis Sørensen - De Allerstørste Sange

26. november 2007 af Jesper Poulsen

Lis Sørensen - De Allerstørste Sange billede

Overflødighedshorn af en opsamling

En institution på den danske musikscene samler op på en gloværdig karriere. Lis Sørensen er Danmarks ubestridte pop-diva (hvis Sanne Salomonsen er vores rock-mama, som mange jo taler hende frem til), og mangen en dyrlægens natmad er røget gennem svælget siden hun for første gang holdt en mikrofon i hånden. Et hav af albums bag sig, et væld af optrædener og i særklasse en erfaren rotte som har præget danskernes opvækst med de klassiske melodiøse sange som er så lette at nynne/synge med på.

Sidst Lis Sørensen udgav en såkaldt Greatest-plade var for 11 år siden. Indtil Dig Igen var titlen, indeholdende 17 af hendes bedste sange samt en ny version af Tæt På Ækvator. Her anno 2007 får man en noget mere omfattende opsamling, som i den grad er berettiget. 28 sange fordelt på 2 cd'er + en live-cd og en live-dvd fra Kronborg. Og ja, de er der allesammen: Mine Øjne De Skal Se, Forvandling, Når Du Engang Kommer Hjem, Verden I Farver, Stille Før Storm, Vågen I Drømmeland, Tæt På Ækvator, Fri For At Drømme Om Dig, Du Tænder Lys, Brændt og 18 andre som dækker Lis Sørensens lange karriere fra start til slut. Et spænd mellem alle de sange vi er flasket op med, sange med balance, sange med go, og sange til den stille stund – ja, sange til hver en lejlighed.

Nu kan man så sige at det kan være svært at kritisere så omfattende en udgivelse som denne. Det er trods alt en massiv box med rigeligt med guf til at score en høj karakter. Jeps, men den udkonkurrerer så også i den grad sin forgænger på alle planer. Det er tydeligt at der er kælet for detaljen, og man fornemmer en vis stolthed og forkælelsestrang fra teamet bag. Lis Sørensen har på afdæmpet vis sneget sig ind i alles bevidsthed uden de store albuebevægelser og der er ikke for sjov skyld og narrestreger at folk som Thomas Helmig, Steffen Brandt, Sebastian, Anne Linnet, Poul Halberg, Stig Kreutzfeldt, Lars Muhl, Remee, Elisabeth G. Nielsen m.fl har skrevet tekster og musik til sangerinden her.

Udover at være en prægtig samling af Sørensens største hits, så udmærker udgivelsen sig endvidere ved at tegne videre på Sørensens alsidighed. Live-cd'en indeholder interessante numre som bl.a. Lola, Langfart og Kun Os To. Live-dvd'en tager tilmed de lidt mindre kendte numre som Vintervise, Paseo Con Amor og Rose under kærlig behandling. Vi får det vi forventede og håbede og mere til. På dvd'en finder du også et protræt af Lis Sørensen, hvor hun blandt andet fortæller som sine små ritualer før en koncert. Hun er en ydmyg dame, som dybest set mener at hun har fået de rigtige sange på det rigtige tidspunkt. Men samtidig får man et utvisteligt indtryk af en musiker som oser af professionalisme og har et kærligt forhold til sit publikum.

Selve koncerten fra Kronborg er sådan lidt småakustisk, og er et solidt mix mellem Sørensens personlige favoritter og dem som publikum VIL høre! Det giver naturligvis anledning til en stor kontakt mellem en medlevende (dog siddende) skare og et storspillende Lis Sørensen backing-band. En fornøjelse af de helt store. Her er med andre ord tale om noget der kunne ligne et klenodie, hvis man er til dansk musik. En sikker investering til egen pladesamling eller som en julegave som helt sikkert ikke skal byttes!

DVDen er venligst stillet til rådighed af:
RecArt Music.

Titel: Lis Sørensen - De Allerstørste Sange