Streaming anmeldelse

Locked Down (HBO Nordic)

22. februar 2021 af David Lund

Locked Down (HBO Nordic) billede

En god første halvdel og en dårlig anden halvdel giver en middelmådig film med uudnyttet potentiale.

Streamingkampen er i den grad spidset til. I kraft med biografernes corona-nedlukning, kæmper streaming-giganterne om publikums gejst. HBO i USA har udviklet sig til HBO Max, der har en del mere indhold, og HBO Nordic overtager en del af dennes originaltitler herhjemme - lige indtil Nordic også bliver til Max. Det er ikke kun Disney+ der har sørget for denne udvkling, men Netflix har sat sin god fast med deres originaltitler, og kommer til at præge årets Oscar-show mere markant end nogensinde før - bare vent og se når nomineringerne bliver offentliggjort.

Årets første originale HBO Max titel er meget passende “Locked Down”. Som titlen også antyder, kunne denne film næppe være mere tidstypisk, da den placerer sig under corona-pandemiens lock-down. Kort og godt er et separeret kærestepar fanget bag husets fire vægge, da corona har sat deres kærlighed på prøve, men også sørget for, at ingen kan flytte ud. Paxton (Chiwetel Ejiofor) er i den grad sat på prøve, da en plettet straffeattest samtidig har fået chefen til at give ham kniven. Uofficielt arbejder han dog videre som fragtmand under psynonymet Edgar Allen Poe. Linda (Anne Hathaway) er derimod ganske succesfuld på arbejdet, men grundet en del faktorer er hun langtfra lykkelig og enormt stresset. Da en pengemulighed åbner sig for dem, sender det diskussionerne samt forholdet i gang igen.

“Locked Down” låner bestemt fra klassikeren “Who’s Afraid of Viginia Woolf?”, og kan sagtens kaldes for en slags filmet teater uden egentlig at være det. Filmen kredser udelukkende om de to hovedpersoner, og en stor del af spilletiden er begrænset til husets ene lokation. Dialogen er kunstig men opfindsom, og armbevægelserne er ofte store og teatralske. Selvom filmen er bundet af melankoli, har den en gennemgående let men sort humor, der sørger for, at underholdningen er hjemme. Dialogen er uden tvivl vittig og inspireret af Aaron Sorkins skriverier - dog uden at nå dennes til sokkeholderne.

Halvvejs igennem begynder filmen at bryde fri fra sin egen formel, og udvikler sig til en uinspireret heist-film. Det er virkelig synd for samtidig glemmer filmen mange af sine fine pointer. Plottet overtager karakterernes plads, og filmens endelige finale er letkøbt og flad. Derfor ender “Locked Down” som en blandet fornøjelse. På trods af at være en middelmådig film, er den stadig klart værd at se - især grundet filmens første halvdel. Anne Hathaway er desuden ikke set bedre siden “Rachel Getting Maried”, og Chiwetel Ejiofor viser endnu engang, at filmmediet bør tage ham mere seriøs, for med blot lidt mimik og få ord, er man solgt af mandens empatiske væsen. Imens dette muligvis er instrukør Doug Limans værste film, har den fortsat hans trademarks.

Har du i forvejen HBO Nordic, er der ingen grund til fortsat at styre udenom denne titel. Den får en let anbefaling, og som det mindste er den et interessant studie i menneskets psykologi under coronaens lock-down. Det er nok noget de fleste af os kan relatere til. Har du ikke HBO Nordic endnu, er dette nok ikke titlen, der overtaler dig. I løbet af marts kommer der dog så meget nyt, at du ligeså godt kan skrive dig “Locked Down” bag øret med det samme.

Titel: Locked Down
Original Titel: Locked Down
Premieredato: 5. februar 2021