Løfte ved daggry

7. marts 2019 af Marco Sebastian Bentsen

Løfte ved daggry billede

En moders kærlighed til sit barn kan være noget af det mest ubrydelige i denne verden. Dette bliver en afgørende faktor i Romains liv.

I ”Løfte ved daggry” følger vi den franske forfatter Romain Garys(Pierre Niney) liv, fra hans spæde år og frem til den succesfulde karriere. Filmen starter med en forvirrende Romain, der befinder sig i Mexico og er overbevist om at han ikke har langt igen. Han begynder at skrive en erindring om hans opvækst med sin mor Nina(Charlotte Gainsbourg). Dette danner rammen for en fortælling udover det sædvanlige, hvor vi oplever hvordan Nina altid pressede Romain til at opnå store ting i sit liv. Gennem humoristiske sekvenser prøver Romain kræfter med skuespil og musik, men uden nogen succes. Trods deres baggrund som polske jøder, flytter Nina og Romain til Frankrig i mellemkrigstiden for at skabe et nyt liv. Her får Romain prøvet kræfter med skriveriet og møder sin første succes. Han har svoret over for sin mor at gøre hende stolt og sætter derfor alle sejl ind for at ære hende. Nina bliver dog belastende for en voksen og mere selvstændig søn, men det holder ikke den gengivne kærlighed igen. 2. verdenskrig gør sin indtræden og Romain bliver draget ind i en farlig karriere som pilot.

Fransk skuespillerinde i sit es
Den franske stjerne Charlotte Gainsbourg leverer en flot præstation som den enlige mor med store ambitioner til sin søn. Nina fremstår både kærlig, vanvittig og til tider som et individmed storhedsvanvid. Karakteren bærer meget af filmen og bidrager til en herlig fortælling. Pierre Nineys fortolkning af Romain Gary er mest unik i selve rammefortællingen, hvor vi følger ham som gal. De to skuespillere supplerer hinanden med god kemi, men Charlotte Gainbourg bærer det meste af læsset. Hendes absurde karakter gør denne film værd af se.

Fantastisk materiale, flad udførelse
Filmen er baseret på Romain Garys egen bog fra 1960 med samme titel. Garys egne passioneret ord fra bogen bliver brugt undervejs og det gør historien mere personlig. Den kendte franske forfatters livshistorie er en fantastisk fortælling, der kunne sammenlignes med an fransk udgave af ”Forrest Gump”. Han møder meget modstand, men giver aldrig op. Selvom hans status som jøde forhindrer meget succes, stopper han aldrig før løftet af opfyldt. Desværre gør filmen ikke fortællingen ære. Den bliver flad i længden og mister potentialet for at være et uforglemmeligt værk. ”Løfte ved daggry” mister sin sjæl halvvejs i de 130 minutter og udvikler sig til bare at blive endnu biografi-film i rækken.

”Løfte ved daggry” er en smuk fransk film om kærligheden mellem mor og søn. Den havde nok planer om at blive en storfilm på det internationale marked, men desværre mangler filmen noget. Den har en fantastisk fortælling at arbejde med, hvilket mislykkes . Størstedelen af filmen er dog underholdende og Romain Garys unge år indeholdte flere oplevelser end mange opnår gennem et helt liv.

Titel: Løfte ved daggry
Original Titel: La promesse de l'aube
Premieredato: 7. marts 2019