Loveless in Los Angeles

7. august 2008 af Jan Mouritzen

Loveless in Los Angeles billede

Intelligent og vellykket satire over datingfænomenet

”Loveless in Los Angeles” er en low budget romantisk komedie, der samtidig kommer med nogle satiriske pointer om det moderne datingfænomen.

For syv år siden var Dave Randall (Dash Mihok) - ifølge sig selv - en fantastisk person. Han gik på college og var mere nørdet end gennemsnittet. Dave var hemmeligt forelsket i den søde og naturlige blondine Kelly (Brittany Daniel), som dog foretrak at forlove sig med en ældre fyr. Men så flyttede Dave til Los Angeles i håbet om at få en succesrig karriere som manuskriptforfatter. I stedet blev han kynisk producent af det pinlige TV dating-program ”Double Date” og forvandledes til en flyvefærdig, førsteklasses idiot, der kun havde én ting i hovedet: at komme i bukserne på så mange unge og naive kvinder som muligt. Da den afstumpede skørtejæger uventet løber på sin gamle college-flamme Kelly, indser han, at hans partyspækkede og promiskuøse livsstil ikke er specielt tilfredsstillende.

Den dejlige Kelly er i Los Angeles for at forfølge sin drøm om at blive skuespiller, og hendes første engagement er at indspille et afsnit af det TV dating show, som Dave er producer på. Men Daves magtgale co-producer Gwen (Navi Rawat) putter inden optagelserne speed i Kellys drink, så hun i ekstase smider alle hæmninger og blotter sine bryster. TV selskabets popsmarte direktør (Stephen Tobolowsky) øjner muligheden for en seermagnet uden lige, men Dave er selvsagt misfornøjet med at skulle udstille sin drømmepige som en tomhjernet partydulle. Han vil gøre alt for at optagelsen med Kelly ikke kommer ud i æteren.

For igen at blive den hyggelige fyr, han engang var, søger Dave hjælp hos den eneste kvinde, han nogensinde har elsket. Og så viser det sig pludselig, at der trods alt spirer ægte kærlighed i englenes by!

”Loveless in Los Angeles” er det beskedne budget til trods, bedre end gennemsnittet. Filmen fungerer primært som en traditionel romantisk komedie, men får samtidig flettet tankevækkende pointer ind vedrørende ting, vi alle sammen opfatter som røvsyge: at blive forladt, at sælge ud af sig selv, jalousi osv.

Den debuterende instruktør Archie Gips, som også har skrevet filmens intelligente manuskript, har trukket på sine egne erfaringer med at producere TV dating programmerne ”EX-treme Dating” og ”The Fifth Wheel”. Den mandlige hovedrolleindehaver, Dash Mihok, har udfyldt mindre roller i Hollywoodfilm som ”The Day After Tomorrow” (2004), ”Kiss Kiss Bang Bang” (2005) og ”I am Legend”, medens hans smukke medspiller, Brittany Daniel, bl.a. har medvirket i TV serien ”Sweet Valley High” og komedien ”White Chicks” (2004). Der er en fin kemi i samspillet mellem dem, og det er ikke mindst deres fortjeneste, at ”Loveless in Los Angeles” fungerer så overbevisende.

Universal Pictures.

Titel: Loveless in Los Angeles
Original Titel: Loveless in Los Angeles