Loving

31. august 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Loving billede

Joel Edgerton og Ruth Negga leverer begge inderlige og blændende præstationer i dette menneskelige drama, der er baseret på den virkelige historie om den hvide Richard og den sorte Mildred Loving fra Virginia, der blev gift i 1950'erne, og som måtte kæmpe imod alle odds for at blive sammen.

Richard og Mildred Loving's virkelige kærlighedshistorie anses af mange for at være den bedste i USA's historie. Deres evindelige kamp imod et forældet og racistisk syn på ægteskaber imellem sorte og hvide, var startskuddet til en vigtig debat, der medførte flere ændringer i loven, således at hvide og sorte kunne blive lovligt gift. Loving vs. Virginia retssagen bliver ligeledes set tilbage på med stor respekt den dag i dag. Og Richard og Mildred, der blot var oprigtigt forelsket i hinanden, var lykkeligt gift indtil Richard mistede livet i en bilulykke i 1975, hvorimod Mildred først døde i 2008. Jeff Nichols, der bl.a. andet stod bag den fremragende "Mud" fra 2013, har fået ansvaret for at formidle denne smukke historie - og gør det heldigvis med stor respekt for kildematerialet.

Væk fra Virginia
I 1958 i Virginia tager den hvide murer Richard hans sorte kæreste Mildred med til Washington D.C. for at blive gift i al hemmelighed. Da byens indbyggere og ikke mindst byens landbetjent får nys omkring ægteskabet, der ifølge Virginias racistiske Jim Crow-love er ulovligt, smider han dem begge i fængsel og giver dem nu følgende muligheder: Forlad Virginia i 25 år eller bliv i fængsel. Imod deres egen vilje, tager de væk fra Virginia og kæmper fortsat for retten til at bo hvor de vil. Da deres situation fanger et par ivrige og modige, omend uerfarne advokaters og selveste højesteretsdomstolenes interesse, begynder en lang og indædt sag imod de racistiske love, der langsomt blive nedbrudt og tilmed udstillet i medierne.

To vidunderlige skuespillere
Selvom filmen havde præmiere i USA i 2016, er det vigtigt, at den også får dansk præmiere. For det er et universelt og tidløst emne, som filmen behandler, nemlig retten til at gifte sig med hvem man vil uanset hudfarve, religion og andre overbevisninger. Selvom emnet er så følsomt, så kunne filmen sagtens have været for ujævn i de forkerte hænder. Men i Jeff Nichols talentfulde hænder, har han kreeret en film, der på en gang er romantisk, tidstypisk i sit design og hjerteskærende. Ikke mindst takket være Joel Edgerton og Ruth Negga, som begge blev tildelt adskillige prisnomineringer for deres roller, herunder en Oscarnominering til Negga. Ikke alene er deres kemi uimodståelig og troværdig, men de ligner faktisk også det virkelige Loving-par. Edgerton er rørende stille, maskulin, men også konfliktsky og følsom, og utrolig loyal overfor sin kone i rollen som Richard, og Neggan som Mildred har en optimistisk gnist og kampiver, der sætter ild til det hele. Det er to vidunderlige skuespillere, der virkelig fortjener al den ros, som de har fået for deres portrætter af Loving-ægteparret.

Begavet på lydsiden
Filmen er også begavet på lydsiden, hvor David Wingo har komponeret et soundtrack, der flyder stille og roligt i baggrunden i takt til filmens tempo, og som også understøtter skuespilspræstationerne til perfektion. Derudover skal man også ligge mærke til Ben Nichols ekstremt virtuose og underskønne sang med det passende navn, "Loving", der bliver spillet til sidst i filmen. Og hvor de fleste nok vil tage sig selv i at knibe adskillige tårer.

Med "Loving" har Jeff Nichols lavet en dybfølt og ægte hyldest til Loving-parret, hvis historie i den grad fortjener en så god og vigtig filmatisering som denne.

Titel: Loving
Original Titel: Loving