Luca

14. september 2021 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Luca billede

Finurligt eventyr om venskab og tolerance ved den italienske riviera.

Hvis man ikke har abonnement på Disney+, så kan det sagtens være gået uopdaget hen, at Pixar i løbet af forsommeren udsendt en ny spillefilm i form af Luca. Uden om de lukkede biografer dukkede den op på streaming-sitet ligesom de tidligere Raya og den Sidste Drage (2021) og den (over)hypede Sjæl (2020). Det er synd, da alle børn og barnlige sjæle bør have muligheden for at gå i biografen og se Luca, der især henvender sig til det lidt yngre segment, men det har man muligheden for nu, da filmen er udkommet på DVD og blu-ray.

Ved den italienske riviera bor Luca; altså under vandet. Han er nemlig et havuhyre, der sammen med sin familie og andre havuhyrer lever i fred og fordragelighed. Luca er dog en nysgerrig sjæl, og han keder sig med de daglige gøremål. En dag bliver han skyllet på land og møder drengen Alberto, der også viser sig at være et havuhyre. Alberto har fundet ud af, at havuhyrerne forvandler sig til mennesker, når de kommer over vandet, og Luca og Alberto udvikler et venskab, alt i mens Luca forsøger at holde det hele hemmeligt for familien. Alberto har dog en drøm om at anskaffe sig en ægte italiensk Vespa, og derfor drager Luca og Alberto ind til byen, hvor de møder den ukuelige pige Giulia, med hvem de bliver gode venner og skal deltage i det årlige svømme/spaghetti/cykelløb. Men kan de to forklædte havuhyrer holde sig fra vand og dermed ikke blive afsløret, samtidig med at de vinder løbet?

Lad mig starte med det negative. Starten på Luca er drønkedelig. Præsentationen og etableringen af Luca, familien og deres liv fungerer ikke. De første 10 minutter tenderer til det barnlige, faktisk i sådan en grad, at min kæreste droppede at se med. Det er synd, for filmen udvikler sig til det bedre. Først i mødet med Alberto, men i langt højere grad efter at de to drenge er kommet ind til byen. Først her etableres filmens centrale konflikter og i en animationsfilm med en spilletid på halvanden time, så er en halv time for lang tid at vente, før man føler filmen rigtig går i gang. Her tager filmen så heldigvis revanche og giver os den velkendte Pixar magi: der er humor, spænding og fantastiske animationer, når venskabet mellem Luca, Alberto og Giulia for alvor folder sig ud. Det er legen med, at Luca og Alberto ikke må få den mindste berøring af vand for ikke at blive afsløret, der skaber mange filmens sjove scener, mens kampen for at vinde løbet skaber filmens spænding. Den italienske riviera som legeplads giver masser af muligheder for at lave nogle sjove og særprægede stereotyper og bikarakterer, og så behandler filmen nogle rigtig fine emner. Pixar har for længst droppet det klassiske set-up med prins og prinsesse, og ligesom at vi fx i Fremad (2020) så en film, der handlede om broderkærlighed, så fortæller Luca historien om venskab, jalousi og tolerance over det fremmede, vi ikke kender så godt. Gode emner for børn og unge, men måske voksne også burde tage ved lære, når det kommer til fordomme, forudindtagethed og intolerance.

Luca bør ses af alle Pixar-elskere, omend filmen langt fra er en af deres bedste. Den er måske højest gennemsnitlig, men det siger mere om Pixars vanvittigt høje niveau. Kom igennem de første 10 minutter velvidende, at filmen udvikler sig til det bedre og tag med på et lille eventyr om venskaber. Jeg skal bestemt ikke sige mig fri for endnu en gang at måtte knibe en lille tåre til sidst, når filmens morale og slutning så fint folder sig ud. Jeg belønner Luca med 4 funklende stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Luca indeholder følgende ekstramateriale:
Our Italian inspiration