Magnus og Myggen 4

9. september 2006 af Hans Christian Vang

Magnus og Myggen 4 billede

Flere eventyr med gutterne fra Paradis Parken

Magnus Og Myggen #4 indeholder 5 afsnit af børneserien fra TV. Et udmærket antal afsnit, når man kræver hundrede kroner for et produkt. Mit personlige minimum, for at jeg overhovedet gider interessere mig for udgivelsen, er fire afsnit. Mindre er dybt uacceptabelt for undertegnede at bruge hundrede kroner på, så det er fint nok. Afsnittene er bare lige korte nok - ca. 10 minutter, så der kunne godt lige have været et afsnit mere på.

Animationen er ganske run-of-the-mill, og til tider ret billig af udseende, men det er også dyrt at lave tegnefilm. Så det må være historierne det kommer an på her.

I "Det Store Lossepladsløb" tyrraniseres Magnus af Myggen pga. hans vægt, og tvinges ud i et ræs i Paradis Parken for at tabe sig. Jævnt underholdende afsnit, der ikke rigtig sagde mig noget. Magnus kommer op at toppes med en gut kaldet Ricki, men de bliver naturligvis venner igen til sidst - som sædvanligt ender alt lykkeligt.

I "Hvor er blomsterne blevet af" (der bliver kaldt "Blomsterne og Bien" bag på omslaget ??) render katten konrad rundt i Paradis Parken og nyder alle blomsterne, og er blevet i helt romantisk humør, og tilbyder Molly Mus hans hjerte. Hvorfor en kat bejler til en mus forstår jeg ikke, men det er meget skægt at Molly Mus er mere ond ved ham end han er ved hende i dette afsnit. Lizzi Bi er dog ikke glad for at han vil fjerne blomsterne, da hun så ikke kan lave honning, så kampen må igang. Fint afsnit, synes jeg, med den rette mængde sødsuppe og konflikt til at holde min interesse i de ti minutters tid, det varede.

I "Jodle-Fri Zone" gør Frode Flagermus sig klar til sin måneskinstur fra Midnatsklippen, da et lynnedslag brager ned mod klippen, og sørger for at hans indgang bliver blokeret med klipper. Melvin And begynder næste dag at øve sig i at Jodle, hvilket lyder som en kat der bliver trukket i halen. Ingen i paradisparken kan lide det, for hans forfærdelige jodlen smadrer alles vinduer, Lizzi's honningglas bliver knaldet i stykker, og så videre. Men Frode er jo lukket ude af hans hjem, grundet det lynnedslag jeg nævnte før, så måske han kan gøre brug af Melvin's destruktive jodlen? Mit favorit afsnit på denne DVD, som jeg faktisk rigtig godt kunne lide. Fin humor og Frode Flagermus må være min favoritfigur i hele serien - han har en sød lille pivende piblen af en stemme, hvor jeg egentlig mest irriteres af de fleste af hovedfigurenes stemmer. Især Peter Belli's Konrad Kat giver mig myrekryb.

I "Spøgelseshuset" (der kaldes "Uvelkomne gæster" på omslaget??) er det en kold regnvejrsdag i Paradisparken og Konrad Kat sidder hjemme i hans badekar, under et hullet tag, og bliver våd imens han brokker sig til hans kammerat Ricki Mus, over at han ikke har fikset taget. Da han forsøger at gøre det, smadrer han istedet hele taget, og ryger lige i hovedet på Konrad, nede i badekarret. Så får Konrad den skumle idé at forsøge at snuppe Magnus og Myggen's hjem fra dem, ved at bilde dem in at der er spøgelser, der går igen hos dem. Jævnt underholdende afsnit med en fin humor visse steder.

I "En Bibeskæftigelse" (der kaldes "På Bijob" på omslaget??) beslutter Lizzi Bi sig for at forlade Paradisparken. Hendes kunder stiller sig gudhjælpemig op bag hende, og råber og skriger "Vi vil have honning" i kor, da der går mere end to minutter med hendes betjeninger. Jøsses. Frøen Fungy overtager uddelingen af honning i parken, og vel også selve produktionen, men da han vil til at have betaling for hans vare, som Lizzi åbenbart altid har givet bort, bliver der ikke andet end ballade. Jævnt underholdende afsnit, hvor status quo'en bibeholdes til slut - som sædvanlig.

Menuerne er simple og fine, ikke noget dér.
Omslagets grafiske behandling virker på mig kedelig og tam, men selve serien er jo heller ikke voldsomt actionpræget, så det passer vel egentlig meget godt. Alligevel synes jeg der er for meget 'DR-DVD' over det, og på bagsiden har grafikeren klokket i det med titlerne på 3 afsnit. Billederne fra selve afsnittene er bare knaldet på, hulter til bulter, og dækker næsten hele Melvin And's underkrop, hvilket jeg synes er lidt åndssvagt. Det kunne gøres meget pænere, med bare en halv times indsats. Hvorfor smide et flot baggrundsbillede på, hvis man alligevel dækker figurene til? Dovent. Teksten er svær at læse, ydermere, fordi den er hvid på en lyseblå baggrund (en himmel fra førnævnte billede). Der er forsøgt med lidt sorte skygger, men de har ikke megen effekt. Her er ingen problemer når vi kommer længere ned i billeder, men 80% af teksten er bøvlet at læse.

Titel: Magnus og Myggen 4
Original Titel: Skipper & Skeeto
Premieredato: 5. september 2006