Main Street

16. august 2011 af Elsebeth Frederiksen

Main Street billede

Lidt triviel film om udlængsel og ambitioner i provinsen.

Scenen er sat i 2009 i byen Durhan i sydstaterne i USA. Her kæmper beboerne for at overleve den økonomiske depression, der har medført lukningen af en stor del af den lokale industri. Tiderne er hårde for alle og i en tidlig scene under et møde på rådhuset finder vi ud af at størstedelen af den lokale befolkning enten er rejst eller er begyndt at handle i det store indkøbscenter og ikke længere på Main Street. Filmen følger tre sideløbende historier, som vikler sig ind i hinanden.
Georgina Carr (Ellen Burstyn), der bor alene i det hus hun blev født i. Hendes familieformue blev grundlagt på tobaksindustrien i det 20. århundrede, men hendes formue svinder ind. Barndomshjemmet er nu alt for stor til hende, og hun kæmper for at opretholde betalinger. Georgiana

Carr ejer et lager, som hun lejer ud for at tjene penge. Guy Leroy (Colin Firth) lejer lageret af hende. Hendes niece Willa (Patricia Clarkson) får straks mistanke om, at ikke alt der opbevares i lageret er helt lovligt. Ms Carr bryder sig ikke om, at der er mexicanere der bevogter lageret og ej heller at der bliver røget i og omkring det. Guy Leroys tvivlsomme opbevaringsambitioner involverer affaldshåndtering, et emne der er yderst relevante i disse globale opvarmingstider. Men Mr. Leroy er en mand med store beføjelser og ambitioner for byen og en stor del af filmen bliver brugt til at overbevise beboerne og byrådet om at hans ambitioner er til gode for byen.
Den lokale pige Mary Saunders (Amber Tamblyn) ønsker at kravle op ad ambitionsstigen og få et bedre liv. Til det vil hun bruge advokaten Howard Mercer (Andrew McCarthy), men tingene kan vise sig ikke den måde, hun gerne ville have. Marys frustrationer manifesterer sig overfor sine ellers velmenende forældre. Harris Parker (Orlando Bloom) er en ung lokal betjent som læser til advokat. Harris ville have forladt byen for længe siden, hvis det ikke var for hans afhængige mor og fraværet af hans bror Peter. Så i stedet for at forlade byen bider han tænderne sammen og bliver i byen.
Peter er forelsket i Mary, pigen fra advokatkontoret. Da hun er på vej til at forlade byen fortæller de begge hinanden, at de altid har været forelsket i hinanden, men her ser det ud til at være for sent. Filmens historier kører separat, men samtidigt og man forventer, at de på et tidspunkt finder sammen til hele filmens røde tråd. Men det er bare forvirrende og man har svært ved at skelne den ene scene fra den anden. Et relevant problem med denne film er skuespillerne. Eller ikke deres spil, men at de er castet forkert. Colin Firth kan altså ikke lyde som en amerikaner med grov Texas-dialekt og jeg brugte det meste af filmen på at finde fejl i hans udtale. Orlando Bloom prøver også ihærdigt at tale amerikansk, men det lykkes heller ikke helt perfekt. Beundrere af Oscarvinderne Colin Firth og Ellen Burstyn og den Oscarnominerede Patricia Clarkson vil være kede af at se deres talent brugt på sådan en dårlig produktion.Dette ”accentproblem” vil ikke genere dem der ikke kan høre forskel ( eller er ligeglade)og ”Main Street” kan meget vel underholde et par mennesker , der falder over den på tv. Men ikke mig, jeg ville skifte program.

Titel: Main Street
Original Titel: Main Street
Premieredato: 15. juli 2011