Manchester by the Sea

4. juli 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Manchester by the Sea billede

"Manchester By The Sea" er et voldsomt gribende, smerteligt og følelsesmæssigt hårdtslående menneskeligt drama, der er sublim i alle dens facetter og er en af årets hidtil bedste film. Og Casey Affleck's Oscarbelønnede hovedrollepræstation er fuldkommen fænomenal - og manifesterer ham som værende en af de absolut bedste skuespillere af hans generation.

Måske ville de fleste, når de hører efternavnet Affleck, umiddelbart tænke på storebror Ben Affleck, som også er en rigtig god skuespiller/instruktør, men lillebror Casey Affleck er mindst ligeså dygtig, omend han ikke er ligeså kendt. Han er en skuespiller, der kan låse dig fast i et jerngreb og overvælde dig med flere følelser på én gang. Nu kan han også skrive Oscar-vinder på resumeet, og det vil forhåbentlig gøre, at han modtager endnu flere tilbud fra produktionsselskaber om hovedroller, for det fortjener han virkelig om nogen. Og rollen som Lee i Kenneth Lonergan's "Manchester By The Sea" er hans hidtil bedste.

Tilbage til Manchester
I "Manchester By The Sea" møder vi Lee Chandler, en deprimeret og desillusioneret vicevært, hvis bror, Joe, netop er afgået ved døden. Lee er nedskrevet i Joe's testamente som værge til brorens søn, Patrick, og påtager sig nu modvilligt ansvaret for at varetage brorens begravelse samt at passe på den følsomme nevø Patrick. Han bliver således tvunget til at tage tilbage til hans og broderens fødeby, Manchester, Massachusetts, hvor et hårdt traume ligger og venter på ham samt et forkvaklet og komplekst forhold til hans ekskone, Randi.

Fortidens sorg og traumer
"Manchester By The Sea" behandler det tema, som nok er et af de sværeste af dem alle, nemlig sorg, med stor respekt, men også på en kompromisløs måde. Det er ubehageligt og til tider brutalt at være vidne til Lee Chandlers skæbne, som fortælles igennem nogle virkelig velplacerede flashbacks. Humor er der ikke meget af, men de enkelte gange hvor den er der, kommer den snigende og bliver ofte praktiseret i de dele af manuskriptet, hvor Lee og Patrick har nogle længere diskussioner om Patricks kæreste(r). Generelt set er det en afdæmpet og stille affære, med et melodisk og smukt soundtrack, Kenneth Lonergan's stilsikre instruktion, et perfekt manuskript samt smukke billeder af havnen og de autentiske og hverdagsprægede omgivelser, og det passer perfekt ind i en film, der blot vil fortælle en smertelig historie om en mand, der har mistet alt, og som nu ufrivilligt skal genopleve sin traumatiske fortid.

Casey Affleck stjæler filmen
Casey Affeck's Oscar-vindende præstation taler for sig selv. Med sin bedrøvede og opgivende holdning i kroppen, sine trætte øjne og en stemme, der mildest talt virker opgivende, ligner han først og fremmest en mand, der har mistet alt. Også livsmodet. Og det må betegnes som værende en udfordrende rolle, lige meget hvem du er. Men er der nogen, der kan formidle så store følelser, så er det uden tvivl Casey Affleck. En præstation man ikke glemmer foreløbig. Ligeledes gør altid fremragende Michelle Williams det utroligt godt som den ligeså traumatiseret ekskone, Randi, og talentet Lucas Hedges er et decideret fund til rollen som sønnen Patrick.

Bliver et smerteligt gensyn
"Manchester By The Sea" er nærmest dømt til at blive en film, som kræver mod - og en pakke Kleenex - for at blive genset, grundet de hårde og smertelige følelser man konstant bliver bombarderet med, men hvis man ikke har set den endnu, så er det bare om at få købt og set den med det samme. Den vil uden tvivl bore sig ind i dit hjerte og hukommelse og blive der for evigt.

Bonusmateriale - 4 stjerner
Med hensyn til bonusmaterialet, så er det hverken skuffende eller specielt overdådigt, hvad der bliver serveret. Et kommentar spor med instruktør Kenneth Lonergan er bestemt værd at lytte til, da han giver indsigt i mange af scenerne og ærligt reflekterer over dem. Derudover er der en lille kort dokumentar, "Emotional Lives: Making Manchester By The Sea", hvor yderligere indsigt bliver givet, da både producere (herunder Matt Damon), Kenneth Lonergan og skuespillerne i de ledende roller deler deres oplevelser, erfaringer og bekendtskaber, som de har gjort sig under optagelserne. Samtidig får de også lov til at rose hinanden og give deres fortolkning af budskabet i filmen. Der er også et par deleted scenes, men det er ikke nogle scener, som har den store betydning for filmens fremgang, hvorfor det giver mening at de blev cuttet i den endelige udgave.

Titel: Manchester by The Sea
Original Titel: Manchester by the Sea
Premieredato: 15. juni 2017