Manga in Motion

15. august 2006 af Søren Rasmussen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Manga in Motion billede

Japansk Manga er et spændende fænomen men denne DVD box burde aldrig være produceret. Det værste jeg endnu har set i min anmelder karriere.

Manga in motion indeholder tre film som med ekstra materialer giver otte timers underholdning. Men hvad skal man bruge ekstra materialer til når man knap kan holde ud at se filmene færdig. Der skal mere end almindelig entusiasme til for at se noget fantastisk i denne box. Konceptet er at samle filmatiseringer af japanske tegneserier og ideen fejler jo ikke noget, eftersom japansk manga og anime er populært som aldrig før. Men producenterne af boxen har så valgt at samle de mest elendige film de kunne finde og det er jo som regel en dårlig ide. Dette er også tilfældet denne gang... surprise!

Den mest tålelige af de tre film er Jackie Chan filmen City Hunter, inspireret af mangaen af samme navn. Her følger man playboy detektiven Ryu og med Jackie Chan på skærmen ved man som regel nogenlunde hvad man er på vej ind til. Men selv af en Chan film at være, drukner den her i slap-stick humor og gags. Det er næsten ikke til at tage alvorligt… Rettelse. Det er ikke til at tage alvorligt og det får de andre Jackie Chan film, der har haft re-præmiere i den her måned, til at ligne Shakespeare dramaer.
Privat detektiven Ryu leder efter en millionærs bortløbne datter og bliver under jagten blandet ind i kapringen af et luksuriøst cruise-skib. Ryu må slås med terrorister, en forelsket og jaloux assistent og ikke mindst sult. Slut resultat er at man slukker inden filmen er slut.

Story of Ricky foregår i 2001 hvor alle kapitalistiske lande har privatiseret deres fængsler, parker og parkeringshuse... hvor ondt!!! Dette er en fængselshistorie i en kapitalistisk mareridtsverden, hvor urætfærdighed og bander hersker i fængslet.
Kun den korrupte og profitmindede ledelse bestemmer over banderne, men den er lige så skurkagtig som banderne.
Ved at dyrke Chi-gung (kan bedst beskrives som en slags Tai Chi) har Ricky opnået superkræfter. Da hans kæreste bortføres af narkomaner og han derefter hævner sig ved yderst brutalt at myrde dem, får han lov til at lære fængslet at kende indefra. Men fængslet kommer til at fortryde bitterligt. Rebellen Ricky bringer orden i sagerne og han er kun i fængsel fordi han har valgt at være der. Resten af handlingen giver sig selv.

Story of Ricky er meget blodig, i bedste manga stil, men det kan ikke bære den oppe. Som de andre film i Manga in Motion boxen har Story of Ricky en rodet og usammenhængende handling. Filmen er dog så voldelig og grotesk at man kan grine lidt af den. Men i længden falmer grinet og kedsomheden indfinder sig. Filmen er absolut ikke for børn, og egentlig heller ikke for nogen andre.

Dragon from Russia starter med typisk Hong Kong stil, slap-stick hygge, mens den onde skurk lurer og planlægger i baggrunden. Den onde skurk er dog mere komisk end ond og dette skyldes ikke filmens alder, men simpelthen at den er elendig. 80’er agtige helte og skurke-typer i kampscener man næsten kan bære over med. Men også kun næsten. Samtidig bliver man fodret med samtlige af Moskva’s seværdigheder, så det er svært at overse at den rusiske hovedstad har spyttet i kassen til filmens budget. Irritationen bare vokser og vokser mens hvor helt og hans venner flygter fra Moskva og komedien bliver til alvor. Tror man da, for det gør den ikke. Den bliver mere blodig men forbliver dybt elendig. Elendige kungfu kampe, tosserier og så flere elendige kungfu kampe.
Vores helt trænes til super-snigmorder under en klassisk trænings montage, ledsaget af 80’er rock, som vi kender det fra så mange andre kampsportsfilm, men her virker det bare komisk og så er der egentlig ikke mere at sige om handlingen.

Musikken er horribel og lyd effekterne ulidelige. Karaktererne er utroværdige og handlingen er fantasiløs, meningsløs og rodet. Denne udgave af Crying Freeman er dybt elendig og fuldstændig meningsløs. Hvis man vil stifte bekendtskab med Crying Freeman mangaen, som denne film er inspireret af, så er 1995 filmen af Christophe Gans, Crying Freeman, et bedre og mere stemningsfyldt bud.

Alle tre film i boxen indeholder ekstramateriale, men hvorfor nogen skulle være interesseret i baggrundsmaterialet forstår jeg virkelig ikke. Jeg giver Manga in Motion boxen 1 stjerne ud af 6 mulige. Hvis man kunne give minus stjerner ville jeg gøre det, men det ville nok være overkill, selvom de her film fortjener det. Brug ikke mere tid på denne anmeldelse eller filmene det handler om.

Filmen er venligst udlånt af:
Universal
Pictures.