Maniac.

10. november 2013 af Henrik Andersen

Maniac. billede

Maniac er en genindspilning af en film ved same navn fra 1980. Selvom den på ingen måde vil leve videre med den kult status som originalen, så er den alligevel et kig værd. Ikke et mesterværk, men den er blevet lavet med respekt for dens forgænger, og det er bestemt prisværdigt.

Frank Zito (Elijah Wood) er en forstyrret mand med et problematisk forhold til sin mor. Hans indebrændte frustrationer lader han gå ud over tilfældige kvinder, som han myrder og skalpere. Deres hårpragt hænger han efterfølgende på hans store samling af mannequindukker. En dag møder han en smuk kvinde, der gerne vil låne nogle dukker af ham til sin fotoudstilling. Frank bliver for første gang i lang tid for alvor forelsket, men da følelserne ikke helt bliver gengældt, er der kun en udvej tilbage i Franks forvirrede sind. Han må frem med kniven igen.

I 1980 lavede instruktøren William Lustig en film der senere er blevet hyldet som en af de bedste slasher-film nogensinde. 1980 versionen har så mange fantastiske ting kørende for sig. Hovedrollen som Frank blev spillet med overbevisning af Joe Spinell (der både havde været involveret i film som Rocky og The Godfather). Spinell er så uhyggelig i sin præstation, at han for altid vil blive husket som en af de mest frygtede seriemordere på film. Effekterne der ligeledes var grusomme og meget realistiske og yderst blodige blev frembragt af effektmanden Tom Savini, der den dag i dag er en levende legende. Maniac Anno 1980 er et mesterværk i genren.

I 2012 valgte Franck Khalfoun så at barsle med et remake af denne klassiker. Khalfoun er kendt for sin enestående og barske Haute Tension, og umiddelbart kunne han være den rigtige til en genindspilning. Med sig på holdet havde han Alexandre Aja, der før havde pustet nyt liv i film som The Hills Have Eyes og Piranha 3D. Deres version af Maniac ligger sig meget tæt op af originalen. Stilen er igen snusket og mørk og danner et portræt af et dysteret New York, hvor døden lurer på hvert et gadehjørne. Det spændende er også, at den er fortalt for Franks synsfelt. Kun når han ser sig i spejlet, ser vi hvem det er, vi oplever filmen igennem. Kun i ganske få andre øjeblikke glider kameraet ”ud af ” Frank, og vi ser hvad det er han har gang i. En fortællerstil der i det her tilfælde virker ganske godt.

Denne gang er det vores alle sammens Hobbit Elijah Wood der spiller psykopaten Frank. Det er meget modigt af både producenten og bestemt også af Wood selv at tage sådan en rolle. Men det virker fint, og Wood er ganske overbevisende i rollen, hvilket bekræfter at han heldigvis kan meget andet end at spille Hobbit. Dejligt er det at se, at han tør bryde med den type roller han er kendt for.

Effekterne er også denne gang blodige og har en central placering i historien. Skalp efter skalp bliver høstet og slutningen er som i originalen ganske ubehagelig.

Det er lykkedes ganske fint at lave en Maniac 2012, dog uden at den på nogen måde når originalen. Men den er filmet med respekt, og har også flere små klip der hylder den gode gamle Maniac. Dejligt at se et remake der ikke prøver på at overgå sit forlæg. Bestemt et kig værd, men husk hvad den kommer af, og sørg for at få set William Lustigs originale mesterværk. Den er også udgivet fra AWE og kan findes til billige penge på Dansk DVD i en fin dobbelt Disc udgave.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er en lidt tynd omgang. Man bliver spist af med et ”making of” program med en varighed på 5 min. Filmens trailer og et slideshow med billeder fra filmen.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 2 stjerner ud af 6 mulige.