Streaming anmeldelse

Mare Of Easttown (HBO Nordic)

30. juni 2021 af Jesper Poulsen

Mare Of Easttown (HBO Nordic) billede

En slags talk-of-the-town hvad angår serier i indeværende år. Winslet gør det fremragende, og passer perfekt som politikvinden, der har rigeligt at se til - ud over opklaringen af et mord.

Hun er fraskilt fra Frank. Mor til lesbiske Siobhan. Mor til Tourette-ramte Kenny, som har taget sig eget liv. Bedstemor og primære værge for Kennys søn. Faren skød sig selv i sin tid, og nu bor moren hjemme hos Mare. Ja, det er ikke helt let at være Mare. Mare fra Easttown. Hun arbejder som efterforsker hos politiet, hvilket er et krævende job, samtidig med at hun skal mønstre energi til tage vare på sig selv og sin familie. Det bliver ikke lettere at holde tungen lige i munden, da hun begynder at møde lokal modstand i forhold til endnu ikke at have løst en kidnapningssag vedrørende en ung pige. Bedre bliver det så absolut ikke, da den ung pige Erin fra Easttown findes myrdet ved et nærliggende vandløb. En sag som blot bærer mere ved til bålet omkring, hvorvidt det overhovedet er trygt at bo i Easttown. Mordet afstedkommer desuden en lang række hændelser, hvor selvtægt og anklager popper op. Mare er med andre ord under maksimalt pres.

Det er ikke lige frem fordi, at diverse streamingtjenester ikke har deres stak krimi-serier, mordgåder og whodunnits. Alligevel afstedkommer Mare Of Easttown prædikatet som årets hidtil bedste tv-serie flere steder. Roserne skyller ind over Mare og Co. fra nær og fjern, og ingen podcasts af nævneværdig karakter har undladt at bruge forholdsvis meget krudt på Kate Winslets præstation som Mare. Serien kan lidt af det samme som kultfænomenet Twin Peaks – uden at det overhovedet tåler sammenligning. Easttown rummer nemlig så meget mere. Ikke kun i form af et omfattende persongalleri, der medvirker til at sætte spotlight på en hel del kandidater til at være forbrydelsens bagmand, men i stor stil også som samfundsrealistisk hverdagsdrama. En ting er opklaringen og med sig hørende voldsomme hændelser, men så sandelig også alle de ting, som hver enkelt indbygger går og tumler med.

Det går hverken værre eller bedre end, at Mare udstyres med en assistent på jobbet. Colin Zabel har for nyligt opklaret en svær sag, og han kobles hurtigt på Mare, så hun har en makker at spare med. Samtidig er Mare ved at få varme følelser for en anden nyankommet Easttowner, nemlig forfatteren Richard (spillet af Guy Pearce). I det skjulte ser vi også den lokale præst skille sig af med Erins cykel i nattens mulm og mørke. En særlig video florerer på de sociale medier. En afskudt finger dukker op. Der bliver sået tvivl om en faderskabssag. Jo, Easttown er i udu. Mare er heller ikke en fejlfri heltinde, for da hun planter en pose med narkotika hos den afdøde søns kæreste (i håb om at ugyldiggøre hendes krav om fuld forældremyndighed over Mares barnebarn), så bliver det opdaget af hendes overordnede. Det koster Mare pistol og skilt. Fritaget for tjeneste. Nu er gode råd dyre. Og for at blæse tingene mere op, så når vi cirka halvvejs ind i serien, da man som publikum bliver vidne til endnu en kidnapning af en ung pige. Er der mon en seriemorder løs?

Man kan efter at have set hele Mare Of Easttown ikke blive andet end imponeret over hvor mange detaljer, scener og handlingstråde, som serien indeholder. Indfanget på blot 7 afsnit af en varighed på lige under en time. Ingen overflødige indslag. En overdådig portrættering af miljøet og de mange karakterers interferens heri. Den centrale Mare i Winslets skikkelse gør det virkelig godt, og rollen vil blive en af dem som vil blive vægtet højt i Winslets renommé fremover. Mon ikke også hun kunne hænde at være træt af Titanic-Rose? Winslet rummer så meget mere, og i min optik er det vigtigt, at hun med tiden stadig får lov til at vise tænder som her.

Kunsten er selvsagt at undgå spoilers, så her kommer der ingen hints omkring seriens afslutning og afsløringer. Jeg kan kun sige, at man ikke går skuffet fra mødet med Easttown. Og det er da lige før, at man sidder tilbage bagefter og håber på, at endnu en kriminel handling burde ramme det stakkels samfund, så vi kan få lov til at vende tilbage…

Titel: Mare Of Easttown (HBO Nordic)
Original Titel: Mare Of Easttown (HBO Nordic)
Premieredato: 18. april 2021