Sådan et replikskifte siger hvis alt om, at vi endnu engang er hos de løjerlige skæbner i M*A*S*H 4077 under Koreakrigen underforstået selvfølgelig Vietnamkrigen. For at kompensere for krigens rædsler og lejrlivets trivialiteter har de excentriske karakterer, især de totalt respektløse kirurger ”Hawkeye” Pierce og hans trofaste kumpan BJ Hunnicut, der blev introduceret i sæson fire efter at ”Trapper John” McIntyre måtte forlade serien, deres ganske egen galgenhumoristiske og smågale omgangstone. I denne sjette ombæring af føljetonen om de elskelige karakterer introduceres vi for overklasseløget, og Hawkeye og Major Houlihan kommer i højst usædvanlig nær kontakt.
Udover de sædvanlige figurer som den bestemte og alfaderlige Oberst Potter, hans utrættelige oppasser ”Radar” O´Reilly, den selvvalgte transvestit ”Max” Klinger, stadig med hans evige 'Catch 22' projekt kørende samt dyden selv, ”Hot Lips” Houlihan, møder vi her i det glimrende drejede første afsnit af sjette sæson den nye kirurg, det uforlignelige overklasseløg, Major Charles Emerson Winchester III, som modvilligt har måttet træde til da 4077 mangler mandskab. Frank Burns er nemlig gået hen og blevet sindsyg, og opnået Klingers våde drøm, at blive sendt hjem til Staterne. Ironisk nok kunne den hykleriske regelrytter Frank efter flere års barbariske krigsrædsler, ikke tåle et civiliseret problem som sin ekskæreste Houlihans nye ægteskab med en hvis Oberst Penobscott. Hvad krig ikke gør ved folk...
Med den nye figur major Winchester får Hawkeye og Hunnicut også et nyt offer for deres drillerier, hvilket bl.a. resulterer i det fremragende afsnit hvor de to drillepinde har fået nok af offerets ukyndige blæsen i sit nyerhvervede truthorn, og derfor på småbarnlig maner tager hævn ved at nægte at gå i bad. En spidende satire over krigens absurditet!
M*A*S*H adskiller sig især fra andre sitcoms ved at insistere på at turde det alvorlige. Ganske vist består serien af en række afsnit med den lette komik på overfladen og med mindre opstillede udfordringer og problemer for karaktererne, der altid løses i løbet af de cirka 20 minutters spilletid per afsnit, og som får karaktererne til støt og roligt at udvikle sig fra asnit til afsnit. Men M*A*S*H giver den lige et nøk mere på seriøsitets barometeret end de fleste andre sitcoms. Både i sit valg af emner, måden de behandles på og dialogernes bid og brod samt de bærende karakterers troværdighed. Der forfaldes hverken til sentimentalitet eller fjollerier når alvoren sættes i fortegn, men i stedet bevares lødigheden i front. Seriens lavpunkter holder et generelt pænt niveau, men med sine 30 år på bagen og 24 episoder i bare denne sæson og 256 i alt, har den også sine mangler:
Komikken er ikke hvad den har været. Indimellem falder enkelte af vitserne til jorden. Figurerne Klinger og Radar og til tider også Winchester har i komikkens fortegn stået tidens tand bedst. Andre af figurerne, specielt i denne sæson, såsom præsten og de mange forbigående bipersoner virker flade og lidt for runde i kanten til at blive sjove for alvor, hvilket primært skyldes for dårligt skrevne punchlines. Men Alda og især Loretta Switt i rollen som 'Hot Lips' Houlihan viser her i sæson 6 for alvor hvilke fremragende dramatiske skuespillere, de vitterlig er, og Alda at han har tæft for tragediens dramatik kombineret med underdrejet humor. Ligesom det da også må siges at være hans fortjeneste, at serien i sine sidste sæsoner drejede over i en stadig mere skarp tone med fokus på sarkastisk tragedie fremfor slapstick komik. Sådan som den også havde været i Altmans originale film fra 1970. Sæson 6 er et godt eksempel på dette, med et mindeværdigt dobbeltafsnit hvor Hawkeye og Houlihan strander i en hytte bag fjendens linjer, og må tilbringe natten sammen hvilket ender med at give dem begge gråhår i hovedet og lidt mere nærkontakt end de var enige i. Generelt holdes der et højt niveau i denne sæson, men der findes da også mindre gode afsnit. For eksempel afsnittet, hvor de afholder deres eget OL med indlagte insert shots fra et rigtigt OL i Helsinki i 50'erne, virker lidt søgt og som rent fyld.
Med dens klare referencer til Vietnamkrigen, kommenterede M*A*S*H dog den aktuelle samfundstilstand og krigens elendighed og rædsler i almindelighed, hvilket gør at den i allerhøjeste grad har sin gyldighed idag. Dermed genoplivede den også komediens traditionelle rolle som en progressiv, social kraft i samfundet. Den ville oplyse og ruske op i samfundets stive konventioner. Den forsøgte igennem sit populære genrebevidste talerør at organisere og få mainstreamen i tale, og i bedste fald på barikaderne.
Der er intet ekstramateriale på denne dvd.
Features:
Sprog: engelsk, tysk (2.0 Mono)
Undertekster: dansk, svensk, norsk, finsk, tysk og engelsk
Billedformat: 1:33:1, 4:3
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
SF/Fox.