Matangi/Maya/M.I.A

1. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

Matangi/Maya/M.I.A billede

”Matangi/Maya/M.I.A” er indsigtsfuld, provokerende og spændende, hvorvidt man kender til den kontroversielle rapper eller ej.

Rapperen M.I.A har aldrig været bange for at sige sin mening. Dette har gjort hende kendt som en kontroversiel artist, hvor nogle føler hun skal holde sig til én ting – hendes musik. Men med rødder i Sri Lanka og en platform for at ytre sig, har hun bestemt ikke tænkt sig at tie. Dette gør hende til en meget interessant karakter at følge, og denne dokumentar kigger nærmere på hendes kampe.

Talentet fra London
Denne dokumentar er resultatet af 22 års private filmklip samt nyt materiale om en af tidens mest ikoniske personligheder. Dokumentartitlen har tre forskellige navne, dels fordi popstjernen i virkeligheden hedder Matangi, bliver kaldt Maya af sin omgangskreds, og fik sit store gennembrud som popikonet M.I.A. Hun er tamilsk flytning fra Sri Lanka, og ankom til London som teenager. Hun havde et ønske om at lave dokumentarfilm, og fortæller historier, hvilket også resulterede i de mange timers privatklip. Men transformationen blev til en musikkarriere, hvor hun så muligheden for at få sine politiske budskaber ud.

Det store gennembrud
M.I.A fik lynhurtigt succes som musiker, endda før hendes første album blev lanceret. Men med succesen fulgte også kritikken og det evige kaos. Selvom M.I.A nu hører til i London, har hun stadig ikke glemt sine rødder i Sri Lanka, hvor der stadig er krig. Hendes forbindelse imellem militæret og hendes familie oprørsgruppe synes ikke at være i gode hænder hos medierne. Og M.I.A blev både beskyldt for at være terrorist, og ikke have styr på sine fakta. Men denne kritik stoppede hende ikke. Tværtimod gav det hende styrken til at forsætte.

Pigen, der ikke vil ties
Det er altid sensitivt, når man blander musik og politik. Men er det ikke det, som man godt må udfolde igennem sin kunst? Dette er mange mennesker meget uenig om, men dette stopper bestemt ikke M.I.A eller mennesket Mantangi for at være aktivist for menneskerettigheder. Dette er rebelsk og kontroversielt, men det er netop det, som gør denne dokumentar meget interessant. Vi følger en kvinde, som ikke giver op eller ændrer sin meninger. Selv efter en optræden i det prestigefyldte Super Bowl show i 2012, hvor hun giver fuck fingeren til kameraet, hvilket amerikanerne selvfølgelig ikke kan tåle.

”Mantangi/Maya/M.I.A” er et interessant portræt af en kunstner, som er tro imod sig selv. Hun minder på mange måde om rapperen Eminem, som også har opnået succes igennem flere forskellige personligheder. Dette er også gældende her, hvor der er mennesket Mantangi, der er meget artikulerende og veltalende i sine interviews, og så giver den alt, hvad hun har som popikonet M.I.A. Derfor er dette en dybt fascinerende og spændende dokumentar med en masse god musik.

Titel: Mantangi/Maya/M.I.A
Original Titel: Mantangi/Maya/M.I.A
Premieredato: 1. oktober 2018