Max Pinlig 2 - Sidste Skrig.

21. oktober 2011 af Henrik Andersen

Max Pinlig 2 - Sidste Skrig. billede

Film nummer 2 i serien følger endnu engang Max der kæmper med en mor, der vil gøre alt for at få ham slæbt på højskoleophold i sommerferien. Ikke lige hvad Max havde regnet med at bruge sommeren på.

Max (Samuel Heller-Seiffert) går i 9. klasse, og syntes ikke altid han har det nemt. Hans kæreste Esther er ikke nem at tolke, og hans forvirring omkring deres forhold fylder en del. Bedre bliver det ikke da hans mor (Mette Horn) beslutter, at de sammen skal tilbringe sommerferien på en højskole i Jylland hos Marianne (Michelle Bjørn-Andersen) og Mogens (Anders Hove). 2 modne hippier der er langt fra hvad Max forbinder med ordet cool.
Der foregår mystiske ting ved højskolen om natten, for hvem er det der smider affald i den rige nabo Clavs´s (Henrik Lykkegaard) svømme bassin. Er det nogen fra højskolen, eller skal Clavs kigge i egne familierækker for at løse mysteriet. Max bliver mere eller mindre ufrivilligt blandet ind i sagen, og Clavs tager ham under sine vinger for han ser potentiale i knægten, og Max ønsker virkelig den praktik i en bank som Clavs kan skaffe ham. Men alt er ikke helt som det skal være, og snart indser Max at Clavs ikke har rent mel i posen, og at det rent faktisk er ret hyggeligt at være sammen med sin mor og de gamle hippier på skolen. Max's gamle nabo Steen Cold dukker også på skolen, for at opføre et stort dramastykke, hvilket ikke går stille for sig.

Max Pinlig er biograffilm nummer 2 i serien, der i 2007 startede som en Tv-serie ved navn Max, med det samme cast i alle roller, og også dengang med instruktør Lotte Svendsen bag roret. Tv-serien modtog flere priser, blandet andet for bedste serie for børn og unge.

En af grundende til at historien om Max er så populær og vellykket, har noget at gøre med at den giver os muligheder for at genkende sider af os selv. Enten nogen vi holder af eller dem vi syntes mindre godt om. Der er en legende genkendelighed i situationerne om vi vil det eller ej, og derfor er Max Pinlig underholdende for børn såvel som for voksne. Det er Lotte Svendsen og Mette Horn der har skrevet manuskriptet sammen med Tommy Bredsted, og deres humor og legen med hverdagssituationer er intet mindre end perfekt, og har man set serien og den første spillefilm vil man med sikkerhed finde sig til rette allerede fra de første scener med de spændende karakterer.

Skuespillet er som sædvanlig godt, og alle skuespillerne lader til at befinde sig godt til rette i deres gamle roller. Igen er Mette Horn suveræn i rollen som Max’s mor der bringer den ene pinlighed efter den anden, ned over den stakkels knægt. Også Samuel Heller-Seiffert der spiller Max har udviklet sig meget i sit spil. Alt i alt en ganske hyggelig omgang familiefilm, der med sikkerhed vil bringe smilet frem hos de fleste.

Ekstramateriale.

Der er en underholdende program om tilblivelsen af Max Pinlig 2 af en varighed på 20 min.

Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet står flot og Blue Ray udgivelsen er kvalitets mæssig helt i top, og de mange flotte udendørsoptagelser står perfekt.

Lyden kan nydes i DTD HD-MA 5.1, og billedet er naturligvis præsenteret i dets oprindelige Widescreen format. Det er muligt at se filmen med Danske undertekster. Alt i alt en rigtig flot Dansk Blue Ray udgivelse.

Max Pinlig 2 er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: Max Pinlig 2 - Sidste Skrig.
Original Titel: Max Pinlig 2 - Sidste Skrig.