Med Krop og Sjæl

2. november 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Med Krop og Sjæl billede

Den ungarske film "Med Krop og Sjæl" er et udfordrende, fængslende og unikt kærligheds - og hverdagsdrama, dygtigt og vovet instrueret af Ildikó Enyedis.

"Min idé til filmen opstod ud af det blå: Hvad hvis du en dag mødte én, der drømmer det samme som dig om natten? Hvad ville du gøre? Ville du være nysgerrig? Ville du blive bange? Ville du synes, at det var sjovt eller nærmere skræmmende? Måske romantisk? Uanset hvad, ville der opstå situationer, som ville være velegnet til film - situationer, som skaber spørgsmål, som du gerne vil have svar på."

Således forklarer den ungarske instruktør, Ildikó Enyedis, sine inspirerende tanker om sin nyeste film, "Med Krop og Sjæl". En film, der bl.a. er blevet hæderkronet med en Guldbjørn for Bedste Film på Berlin Festivalen i år.

Hverdag og drømme
I filmen følger vi Endre og Mária, som begge arbejder i et slagterhus. Endre er økonomichef og Mária er den nyansatte, introverte og meget grundige kvalitetsinspektør, som udviser tegn på svær autisme. Endre synes hun er køn, til trods for at hans kollegaer finder hende asocial og pedantisk i forhold til kødets kvalitet. Hver nat drømmer Endre og Mária den samme drøm, hvor de mødes i skikkelse af to forelskede rådyr i skoven. Da de opdager dette mystiske sammenfald, mærker de begge den stigende intimitet og kærlighed, som de deler i drømmene. Men kan dette udefinerbare bånd genskabes i den virkelige verden?

Velskrevet og velspillet
Velskrevet og velspillet hele vejen igennem, står denne sjælefulde og originale ungarske film frem og tør være helt sin egen. En speciel og anderledes filmoplevelse er i vente, hvis man tør tage springet fra det velkendte over til det ukendte. "Med Krop og Sjæl" udforsker med stor respekt og let elegance temaer som ensomhed, kærlighed, autisme og det transparente bånd, som nogle mennesker uforklarligt deler. De to hovedroller, Mária og Endre, bliver spillet med stor inderlighed af Alexandra Borbély og Géza Morcsányi, og deres kemi er troværdigt rørende. Man bliver grebet af deres stille længsel efter hinanden, og selvom der er stor forskel på deres forhold i deres drømme og i virkeligheden i filmen, så er der hele tiden en lidenskabelig gnist imellem de to karakterer.

Sort humor og uskyldig sårbarhed
Scenerne på slagteriet er meget grafiske og realistiske, ikke mindst i en specifik scene, hvor vi ser en ko blive aflivet og skåret op, for siden hen at blive forbehandlet. Den ligefremme stil passer fint til en film, der vil være hverdagspræget. Men den afholder heller ikke sig selv fra at afvige betydeligt fra sin genre, og bevæger sig over i noget, der minder om surrealisme i drømmesekvenserne. Der er scener i filmen, hvor man bliver udfordret til at fortolke videre på det vi umiddelbart bliver præsenteret for, og det er forfriskende vovet. Alexandra Borbély er den mest fremtrædende og iøjefaldende skuespiller af de to hovedrolleindehavere, og hun giver den autistiske, men smukke Mária en uskyldig sårbarhed, som passer perfekt til filmen. Samtidig indeholder filmen også lidt sort humor, specielt hvor en forvirret psykolog skal interviewe Endre og Mária, og til sin store forbavselse må konstatere, at de to hovedpersoner er forbundet følelsesmæssigt - også selvom hun mener, at de laver sjov med hende.

En anderledes kærlighedshistorie
Ønsker man et afbræk fra alle de store blockbusters, der bliver lanceret i disse tider, så er "Med Krop og Sjæl" et interessant bekendtskab at stifte. Jeg nød i hvert fald filmen, og elsker man at blive udfordret, samt at se en anderledes kærlighedshistorie blive fortalt, så bør man se denne glimrende film.

Titel: Med Krop og Sjæl
Original Titel: Testről és lélekről
Premieredato: 2. november 2017