Memories of Murder

20. maj 2021 af Maria Bjerregaard

6 stjerner Skriv en kommentar

Memories of Murder billede

Grand Teatret byder på et herligt gensyn til Bong Joon-hos’ mesterværk fra 2003.

De fleste kender nok mest den sydkoreanske instruktør, Bong Joon-ho, for hans oscarvindende film ”Parasite”, som tog verden med storm tilbage i 2019. Dog har den rutinerede instruktør mange film under sit bælte, og en af dem er den anmelderroste ”Memories of Murder” inspireret af en seriemorder, der terroriserede Sydkorea tilbage i 80’erne.

En seriemorder er løs
I oktober 1986 bliver en kvinde fundet voldtaget og dræbt i en lille provinsby i Sydkorea, og de lokale detektiver er meget overvældet af situationen. Der kan knapt nok nogle gyldige beviser, efterforskningen halter gevalt, og de vælger at torturere en mentalt handicappet dreng, udelukkende fordi han stalkede kvinden. De får hjælp fra en anden detektiv fra storbyen Seoul, men deres metoder viser sig ikke at være overens, hvilket leder til endnu større frustrationer. I stedet på at fokusere på målet – nemlig at fange en seriemorder.

Sublimt skuespil
Hovedrollen Song Kang-go er kendt fra mange af Joon-hos andre film, men dette var deres første samarbejde. Og det er tydeligt at se, hvorfor dette dynamiske team har fungeret igennem årene. Kang-go viser nemlig den modbydelighed, der hørte til det daværende politi, mens der kontrast står også en familie mand, der er overvældet af situationen og viser sårbarhed, tvivl og fortrydelse. Også Kim Sang-kyung, som portrætterer den yngre mand fra Seoul gør det suverænt som den intelligente, men brutale detektiv.

En original og hæsblæsende thriller
Der bliver lagt spor efter spor i filmen, og plottet lægger sig op til et klassisk "whodunnit" mysterium. Dog er Bong Joon Ho mere interesseret i at vise en historie fortalt igennem frustrationerne af både politi og den koreanske befolkning i disse tider. Der bliver demonstreret voldsomt imod politiet hårde metoder, og politiet er ligeledes frustreret over de manglede beviser og vil blot gerne have fanget en gerningsmand – hvad det så end må koste af konsekvenser.

Bong Joon Ho leger fornuftigt med vores involvering i filmen. Først leder han os ned ad den ene vej, men lige pludselig ændrer retningen sig, og vi sidder og er fuldt involveret i den nuværende efterforskningen. For når alle de få beviser peger én vej, så er det vel også det gerningsmanden? Netop dette adskiller filmen fra en klichéfyldt thriller til en hæsblæsende oplevelse med en af de mest originale slutninger nogensinde.

”Memories of Murder” er den mest unikke og hæsblæsende thriller i dette århundrede. Bong Joon-ho har skabt en fremragende historie med plottwists, humor, drama og mystisk. Dette er simpelthen et tidsløst mesterværk.

Titel: Memories of Murder
Original Titel: Sarinui Chueok
Premieredato: 20. maj 2021