Merlin's Return

27. marts 2007 af Mads Bluhm

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Merlin's Return billede

Merlin vender tilbage til Camelot. Det havde han ikke behøvet!

Et magisk udgangspunkt
Den store troldmand Merlin er efter at have ligget i dvale i 50 år vendt tilbage til Camelot. Det sagnopspundne kongerige er aldrig rigtigt kommet sig over Kong Arthurs tragiske bortgang, rigets fineste skat, den hellige gral, er forsvundet, og nu trues riget af krig og undergang. Med hjælp fra Jack, en ung tigger, som selv er i besiddelse af et betydeligt magisk talent, tager Merlin kampen op mod alle ukendte farer for at finde gralen og returnere den til Camelot og dermed igen gøre riget mægtigt.

Den grimme tudse bliver aldrig til en prins
Merlin's Apprentice, der har fået den mundrette danske titel Merlin's Return(!), er en slags fortsættelse til Hallmarks glimrende Merlin mini-serie fra 1998. Når jeg siger en slags, er det fordi, den ser bort fra flere af hændelserne i sin forgænger. Hvor der i Merlin blev bygget og fortolket på en lang række af de myter, som ligger til grund for Merlin-figuren, så har man tilsyneladende helt set bort fra disse i Merlin's Return. I stedet har man brygget sin egen historie sammen med et katastrofalt resultat. Handlingen hopper kluntet af sted som en forhekset frø med hikke. Mellem de overdramatiske pinlige episoder med tryk på violinmusikken og klicheerne er der fyldt op med overflødige og kedelige scener.

Man må så grueligt meget igennem...
Merlins Return lider udover det dårlige plot også af flere skønhedsfejl. Man mistænker kameramanden for at være en stakkels praktikant, der ikke helt ved, hvad han gør. Ellers dygtige skuespillere som Sam Neil og Miranda Richardson spiller på autopilot og falder i enkelte scener helt igennem, hvilket nok skyldes en kombination af elendig instruktion og en dialog, som ville gøre sig godt i en lægeroman. Man tager sig konstant i at krumme tæer, og der er nærmest ingen grund til at se skidtet færdigt, hvis det ikke lige var fordi, man skulle anmelde det.

Lyd, billede & ekstramateriale
Symptomatisk for det lave ambitionsniveau for denne udgivelse finder vi på disken blot et rimeligt stereo lydspor, som gør, hvad det skal, men som i disse surround-tider bestemt ikke imponerer. På billedsiden er der ikke noget at bemærke, billedet står fint og klart. Ekstramaterialet er ud over en trailer for filmen ikkeeksisterende. Filmens kvalitet taget i betragtning er det helt ok, man er faktisk ikke interesseret i, hvordan filmen er blevet til, selvom man kun kan undre sig over hvorfor?!

Snip snap snude...
Det er svært at sige noget godt om Merlins Return, for den er på alle punkter sin forgænger underlegen og i sig selv et regulært stykke makværk, som denne anmelder vil forsøge at fortrænge hurtigst muligt.

PAN Vision.

Titel: Merlin's Return
Original Titel: Merlin's Apprentice