Michael Jackson's This Is It

9. marts 2010 af David Lund

Michael Jackson's This Is It billede

Fantastisk ekstramateriale til en middelmådig film.

Vi var vel en stor gruppe mennesker, der så frem til Michael Jacksons 50 afskedskoncerter (eller bare en af dem) i London. Efter personligt selv at have brugt mange timer en morgen på at skaffe nogle gode billetter, slår det naturligvis endnu hårdere, at man ikke når at opleve manden live. Den 25. juni 2009 var der en hysterisk gråd blandt Michael Jacksons fans, da manden blev erklæret død. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, var det dog nok det bedste for Jackson, da han ikke kun kæmpede med en håndfuld alvorlige sygdomme, men også havde en verden efter ham, der har misforstået alle hans intentioner og væsen i det hele taget. Igennem alle øvelserne til de 50 koncerter havde en filmskaber ved navn Kenny Ortega dog fulgt ham, og selvom filmen her havde set noget anderledes ud, havde Jackson overlevet sin læges ordinering, er dette de sørgelige rester der slap igennem nåleøjet. Der bliver nævnt undervejs, at dette skulle have været private filmoptagelser til Michael Jacksons eget brug, men det stemmer ikke helt overens med, hvad man ellers er blevet fortalt i forbindelse med udgivelsen.

”Michael Jackson’s This Is It” er en koncertfilm hvor koncerten blot er forberedende øvelser, og filmen er pakket ind som dokumentarfilm. Hvis man skal se filmen som dokumentarfilm, har den absolut intet at byde på, og som koncertfilm har den store problemer med lyden. Alligevel formår ”Michael Jackson’s This Is It” at underholde sit publikum pga. en meget vigtig ingrediens – Michael Jackson. Filmen viser ikke en Michael Jackson der nærmer sig døden, men en mand med en ihærdig målrettethed stadig kunne formå at underholde igennem sang og dans – noget som han i øvrigt mestrer langt bedre end mange jævnaldrende. Vi slæbes som publikum hovedsageligt igennem den ene klassiker efter den anden, og som en smule krydderi kommer vi ligeså bag optagelserne på showet, der viser en stor gruppe mennesker der bøjer og nejer efter Jacksons befaling. Det virker til tider ynkeligt, men Jackson var en mand, der havde styr på selv de mindste detaljer i sine sange, og ved præcist hvordan, han ville have showet til at være. Og hvilket et show det ville have været. Alt fra flammer der slæber sig igennem gulvet, til ting der flyver igennem publikum og en veloplagt Michael Jackson med en hær af verdens bedste dansere ville have underholdt sit publikum i ekstremiteter – og showet var ikke engang færdigt endnu. Hvem ved hvilke flere fornøjelser Michael Jackson havde i ærmet? This Is It ville muligvis have været det største show nogensinde, og selvom det aldrig blev til noget, kender alle jo til det alligevel. Så stort et indtryk havde det på verdenen.

Filmen her indkapsler muligvis essensen af showet, men man kommer alligevel ikke udenom, at det hele virker som en omgang langt ekstramateriale til den rigtige film. Der er ingen rød tråd, og der er ingen dybere kommentar. Der er masser af optagelser der er fascinerende, men som film fejler den på mere end et plan. Det er muligt, at den simpelthen ikke kunne blive klippet sammen til noget bedre, men den fremstår alligevel kun som en gave til Michael Jacksons fans. Dem der ikke kunne se det store i manden eller hans musik, vil bestemt ikke finde noget interessant i filmen her. Nu er jeg personligt ikke selv det største fan af manden, men jeg har en stor kærlighed til ”Off The Wall”, ”Thriller” og ”Bad”, der alle er albums af høj kvalitet i mine ører. Musikken blev måske en anelse for sentimentalt og simpelt med tiden, men jeg må erkende kvaliteterne alligevel – for det er fængende og man kender stadig de numre til hudløshed. De sange der er størst fokus på i ”Michael Jackson’s This Is It”, er netop overraskende nok fra de første tre albums, så som musikoplevelse kunne jeg nyde filmen til en vis grad. Man skal dog huske på, at dette er blot øvelser til det endelige show, og jeg husker umiddelbart kun en sang hvor Michael Jackson synger den fra start til slut.

Billede Og Lyd – 3/6

Hverken billedet eller lyden formår at hæve kvaliteten på filmen. Billedet står ofte uskarpt, og lyden er til tider en anelse for bastant og uden de store detaljer. ”Michael Jackson’s This Is It” er tydeligvis en film, der er blevet kastet sammen så hurtigt som muligt, uden det store arbejde for at rense billede og lyd, så det er da ikke umuligt, at hvis filmen får stor nok succes i hjemmebiograferne verdenen over, at en ny og bedre udgave i fremtiden vil blive udgivet. Der er i hvert fald masser at arbejde med, der ville gøre den endelige oplevelse langt bedre.

Ekstramateriale – 5/6

Det er ekstramaterialet der gør filmen et køb værd. Udover trailer og fotogalleri, er der et væld af dokumentarprogrammer og featuretter, der giver et bedre indblik i showets tilblivelse samt Michael Jackson som person end selve filmen gør. Her er der virkelig kræset for detaljerne, og alle disse programmer er mere end blot et enkelt gensyn værdigt, hvis man er fan. Det er ekstramaterialet, der gør ”Michael Jackson’s This Is It” til et must-buy for mandens fans - og ikke selve filmen.

Sony Music Denmark

Titel: Michael Jackson's This Is It
Original Titel: Michael Jackson's This Is It