Michael Kohlhaas

19. marts 2014 af Jesper Skovlund

Michael Kohlhaas billede

Godt at fiktionen i de bedste tilfælde, som her, giver os mulighed for at reflektere over store spørgsmål, inden vi griber til sværdet.

Den tyske forfatter Heinrich von Kleist udgav først i 1800-tallet novellen/kort-romanen ”Michael Kolhaas” der fortalte en virkelig historie om en hestehandler, i virkeligheden en købmand af næsten samme navn, Hans Kohlhase som i 1530-erne lagde sig ud med adelen, fordi der var overgået ham en uretfærdighed.

Kleists roman er et hovedværk i litteraturhistorien og er filmatiseret flere gange. Den store tyske instruktør Volker Schlöndorff gjorde det i 1969 (”Michael Kohlhaas – Der Rebell”) - og selvom jeg ikke har set den gætter jeg på, at der instruktør og tid taget i betragtning er tale om en stærkt politiserende filmatisering - og nu har den franske instruktør Arnaud des Palliéres gjort det dog i en helt anden eksistentiel tone, ligesom i Kleists overraskende moderne værk.

Filmen var med i konkurrenceprogrammet i Cannes 2013 og vores egen superskuespiller Mads Mikkelsen spiller hovedrollen. Alligevel blev den ikke sendt i distribution i de hjemlige biografer. Det er en skam – det kan man forvisse sig om ved at kaste sig over Another World Entertainments nyligt udsendte dvd. Tak for det!

Palliéres holder sig tæt til Kleists forlæg, men har dog henlagt handlingen til Frankrig. Den retskafne hestehandler Kolhaas elsker sin kone og sit barn, behandler sine folk godt og opdrætter de fineste rideheste, som han sælger til adelen. Men da han en dag må efterlade et par pragtfulde heste i pant for at passere en barons jorde og han efterfølgende erfarer, at hestene er blevet mishandlet og brugt til hårdt arbejde og at den gode mand han efterlod hos hestene er blevet skambidt med fuldt overlæg af baronens hunde, ja så træder Kolhaas i karakter. Han insisterer på at få sine heste tilbage i den stand han efterlod dem og en erstatning til sin karl. Ligesom i den virkelige Kolhases tilfælde er myndighederne/adelen ikke til sinds at give hestehandleren erstatning. Og det er så her at der bliver en grund til at fortælle historien for Kleist såvel som for Palliéres; for Kolhaas terroriserer nu med vold og magt adelen i jagten på baronen og på retfærdighed. Og hans tilhængerskare vokser. I den virkelige verden blev det til noget der lignede en bondehær – hos Palliéres kan mindre gøre det.

Under alle omstændigheder har vi her en udødelig historie om kampen for retfærdighed, og hvad der sker, når det retskafne tager over og bliver fundamentalistisk. Af den cocktail mister som bekendt mange livet, uanset om man opnår sin retfærdighed eller ej til sidst. Men inden vi når der til optændes vi lige som hovedpersonen af had til den uretfærdige adel, ligesom vi kommer voldsomt i tvivl undervejs. Godt at fiktionen i de bedste tilfælde, som her, giver os mulighed for at reflektere over store spørgsmål, inden vi griber til sværdet.

Instruktøren tager sig god tid med sin fortælling. Rolige, velkomponerede billeder i smukke åbne landskaber befolket af mennesker med ansigter der har erfaret lidt af hvert i livet – og med pragtfulde heste. Ja, det lykkes instruktøren at gøre hestemotivet, hvad enten vi overværer en hestefødsel eller oplever vilde og tæmmede hestene i landskabet, til en livgivende ledetråd midt i al uretfærdigheden og volden.

DVD-ens ekstramateriale er sparsomt. Der er dog en featurette, kort som betegnelsen siger det, hvor instruktøren og Mads Mikkelsen giver deres bud på Kolhass-skikkelsen. Mads Mikkelsen spiller ham stærkt og godt – men sympatisere med ham det har han, kan man forstå i interviewet, svært ved.
Another World Entertainment.

Titel: Michael Kohlhaas
Original Titel: Michael Kohlhaas