Midsommer (DVD)

6. august 2003 af Gert Sørensen

Midsommer (DVD) billede

Christian’s lillesøster begår selvmord sidste skoledag. 2 dage senere tager han og 4 venner til en ødegård i Sverige for at fejre midsommer, det skulle de ikke have gjort!

Det er lige før studenter eksamen og alle 3. G’erne er samlet for at fejre at skolen er over og for at lade op til de kommende eksamener. Christian (Kristian Leth) og hans søster Sofie (Lykke Sand) skal til fest hos Sofies bedste veninde Trine (Laura Christensen), som Christian længe har været vild med. De hygger sig med vennerne Jannick (Nikolai Jandorf ), Anja (Julie Ølgaard) og Anjas kæreste Mark (Jon Lange), men midt på aftenen opdager de Sofie liggende livløs på sofaen, død af en overdosis.

Efter en afsluttet eksamen finder vennerne igen sammen til den årlige tur til Sverige for at fejre midsommer. Christian, som ikke har taget sin eksamen, har også valgt at tage med, for at komme på ret køl igen. Vennerne er lidt utrykke ved situationen men de falder snart tilbage i de gamle roller og hygger sig gevaldigt. Trine, som har haft et godt øje til Christian i lang tid, får tage sig samme og lægger an på ham. Som gruppen langsomt begynder at komme vider med livet, begynder der at ske underlige ting som de ikke kan forklares, men et er sikkert der er noget ude i mørket.

Midsommer er en genial dansk gyser. Den har en god historie, den er flot filmet, klippet og instrueret og der er ingen middelmådige effekter, som ofte bruges i gysere men oftes for dem til at fremstå tåbelige frem for skræmmende.

Filmen er bygget op efter den kendte formel, en person dør under mystiske omstændigheder og vennerne finder langsomt ud af hvad der ligger bag. Filmen er ikke er Scream Rip-off, den er helt sin egen men alligevel falder den i ungdoms gyser genren som Scream genopfandt. Midsommer giver genren et frisk pust, og det er ikke fordi vi har haft så mange gode danske gysere de seneste år. Instruktøren Carsten Myllerup har rigtigt styr på sine virkemidler og har formået at skabe en rigtig god og helstøbt film, der virkelig levere gyset. Carsten Myllerup har fravalgt alle de dyre effekter, som han sikkert heller ikke havde råd til, og koncentreret sig om det rigtige gys – det samme som gjorde Exorsisten og senest Ringu ( den originale The Ring ) til så gode gysere.

Filmen svage side er skuespillerne. De er lidt ”grønne” og virker til tider falske men alligevel er det fedt at man har givet nye skuespillere chancen for at være med i en film og ikke bare valgt Paprika Steen og Mads Mikkelsen fordi de allerede er kendte. Men tøserne er kønne og drenge er seje ligesom i de amerikanske ungdoms gysere, og der bliver vist bare bryster, så man må sige at Carsten Myllerup har læst på gyser lektien for alle gode gysere har lidt erotik, sådan er det bare.

Man må sige at Midsommer er en ganske god film men hvordan ser det ud med ekstra materialet på DVD’en?

Her er en 25 min. lang ”film om filmen” dokumentar hvor der lægges stor vægt på skuespillerens oplevelser og ikke så meget på hvordan filmen blev lavet. Det er nu ganske hyggeligt at se en dansk bag om filmen. Man savner at se lidt mere til instruktøren men det er et ganske professionelt lavet lille featurette. Derudover er der fra klip der desværre har en minut tæller hen over skærmen, dette dækker over titlen på scenerne, lidt uprofessionel men det varer kun 5 min så det er til at overleve. Derudover er der Film art, Plakat udlæg, Biograf trailere, Tv trailere, Slide show med billeder fra filmen og private shots taget bag kameraet, teasere og sidst men ikke mindst en musik video med
Carpark North. Så man må sige at det er en ganske stærk dansk udgivelse som mange danske producenter kunne lære meget af.

Midsommer får fuldt fortjent 5 ud af 6 stjerner for det er simpelthen den bedste danske gyser i mange år.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.