Mike & Molly [Season 1]

8. august 2013 af Rasmus Krarup Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar

Mike & Molly [Season 1] billede

Uheldig sammenblanding af overvægtige komikere i en absurd cocktail af fedme og komik.

Usmagelig komik
Hvis der er noget, som amerikanerne elsker, så er det overvægtige mennesker, der fyrer jokes af. Muligvis fordi de til en hvis grad har brug for et afstressende grin, når man tænker på, hvor stort et problem overvægt og fedme egentlig er i USA. Efter min mening spiller det bare ikke sammen, når man fokuserer på overvægt som grobund for komik, da det absolut ikke er noget at lave grin med. Mike & Molly er en serie, som forsøger at sætte et smil på epidemien, hvilket i sidste ende fungerer fuldstændig latterligt og absurd.

Vi følger den overvægtige Molly (Melissa McCarthy) som går til terapi-gruppen, Anonyme Overædere, hvor hun møder Mike (Billy Gardell), som sidder i samme båd. Gennem deres fælles problem finder de kærligheden, som dog skubbes lidt bag lyset af den absurde afslappede holdning til kernen af deres portrætterede problem. Muligvis er det blot mig, som er lidt gammeldags i betrækket, men attituden i selve konceptet om overvægt stemmer ikke overens med, hvad jeg forbinder med underholdning.
Vi følger deres historie på godt og ondt gennem en række småhistorier fortalt gennem bipersoner, oplevelser og en masse forskellige scenarier.

Komikken ligger som i så mange andre sitcoms udelukkende på platte replikker, punchlines og spydige kommentarer til hinanden. Dog kører skuespillerne det alt for langt ud, og replikkerne bliver så påtagede, at man nærmest begynder at krumme tæer. Personerne venter nærmest på den klassiske dåselatter, hvilket giver hele oplevelsen et præg af amatøragtige optagelser og forhastede udførsler. Normalt er Melissa McCarthy meget morsom på sin helt egen måde, men i denne serie er selv hun blevet alt for komprimeret, tåkrummende og påtaget.

Sitcoms bliver produceret i massevis og det er desværre en udvikling, som får kvaliteten til at variere utrolig meget. Denne serie er utrolig flot optaget og giver nogle fornemt detaljerede billeder på Blu-ray udgaven, men det er slet ikke nok til at redde den samlede oplevelse af serien. Komikken er simpelthen ikke fyldestgørende nok, og på trods af bl.a. en fornem præstation af Reno Wilson med sine spydige kommentarer, så lugter projektet langt væk af masseproduktion og uopfindsomhed.
Mike & Molly virker mest af alt som et forsøg på at lave plagiat på Kongen af Queens og andre serier, men formår desværre kun at fremvise de værste sider af andre serier.

Afsnittene kan ses med nød og næppe på en dag, hvor man virkelig trænger til at koble hjernen fra. Opfindsomheden er mangelfuld, skuespillet er tåkrummende påtaget og hele konceptet lugter langt væk af kvalmende amerikanske værdier forblændet af forkærligheden til overvægtige mennesker. Samlet set får serien en bundkarakter, da den hverken byder på noget nyt eller formår at levere et solidt grin i mellemgulvet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Bros..

Titel: Mike & Molly [Season 1]
Original Titel: Mike & Molly [Season 1]