Min Nye Veninde

1. januar 2016 af Henrik Andersen

Min Nye Veninde billede

Den Franske instruktør Francois Ozon levere endnu engang en spændende og medrivende historie, og også denne gang belyser han tabulagte emner og holdninger, og gør det på en sådan facon, at man som publikum både griner og græder med historiens hovedpersoner. Hvis man er til Fransk film og specielt Ozon, kan man roligt lade sig forføre af Min Nye Veninde.

Claire og Laura er bedste veninder, og selvom der er stor forskel på deres personligheder, og Claire altid har stået lidt i skyggen af den sensuelle og forførende Laura, har de altid været meget sammen. Laura bliver på tragisk vis syg og dør, og hun efterlader sig et stort tomrum for Claire, og ikke mindst for hendes mand David, der nu er efterladt med et nyfødt barn. Claire opdager ved et tilfælde at David lever et dobbeltliv, hvor han også er kvinden Virginia. Hans store passion er at klæde sig i dametøj, hvilket naturligvis kommer som en stor overraskelse for Claire. Det til trods ser hun en mulighed for at få lidt trøst i den overvældende sorgtilstand hun befinder sig i. Hun begynder at involvere sig i Davids tilværelse som Virginia, hvilket vækker nye følelser i hende, også over for sin egen mand.

Instruktøren Francois Ozon har en række spændende film bag sig, også nogen der er bedre om mere vellykket og interessante end Min Nye Veninde. Her i landet har det været muligt at se flere af hans film i biografen. Blandt andet mesterværkerne: Selv i de bedste hjem fra 2012 og Ung og Smuk fra 2014. Begge film der som Min Nye Veninde tager tabu emner op, og ryster godt og grundigt op i det bedre borgerskab. Af andre klassiker af Francois Ozon bør nævnes: 8 Kvinder og et mord fra 2002 og mesterværket Swimmingpool fra 2003 med en storspillende Charlotte Rampling og den unge og forførende Ludivine Sagnier i de 2 hovedroller.

Har man aldrig set en film af Ozon, er det et ganske godt sted at starte med Min nye Veninde. Flere af hans sædvanlige tematikker er at finde her, selvom det hele er en anelse mere lyst og positivt, end i hans forgående film. Men hans vanlige sikre stil, for at fortælle en stram og medrivende historie er intakt, og man er med fra start til slut, også når det ser værst ud for vores hovedpersoner.

Forførende og intenst håndværk fra en af Fransk films mest spændende instruktører pt. Han går ikke på kompromis med den gængse historie fortælling, og også denne gang får han det bedste ud af sine skuespillere, der alle levere gode præstationer, selv om deres karakterer er både komplekse i forhold til deres følelser og seksuelle tilbøjeligheder. Flot fortalt uden irriterende løftede pegefingre, og på en måde hvor man som tilskuer bliver revet med.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse.

Billedet står flot i sit oprindelige Widescreen format, og lyden er at hører i Fransk Dolby Digital.

Det er muligt at se Min Nye Veninde med Danske undertekster.