Min Søsters Børn Vælter Byen (DVD)

8. februar 2003 af Morten Eriksen

Min Søsters Børn Vælter Byen (DVD) billede

Der bliver mere end bare puslet i den tredje film i rækken.

Pusle (Pusle Helmuth) spiller en central rolle i dette fantasifulde afsnit i serien. Hun vågner tidligt på sin fødselsdag og vækker straks resten af familien, så hun kan få sine gaver. Det er efterårsferie, så skolen er lukket. Den mest spændende gave hun får er ikke kassen med hvide mus, men derimod pakken fra Onkel Erik og Lisbeth. De er i Sydamerika, hvor de har købt en yderst interessant gave. Inde i pakken er en lille grim figur i en halskæde. I det medfølgende brev står der, at man kan få sine ønsker opfyldt hvis man tror inderligt på det og holder figuren i hånden. Mor (Jeanne Darville) bliver nødt til at tage med far (William Rosenberg) med til en modeopvisning i London, så børnene bliver overladt til tante Alma (Karen Berg). Tante Alma er en husmoder af den gamle skole, og da børnene er vant til at styre huset, så går der ikke mange minutter før Pusle må tage sin gave i brug og trylle Tante Alma væk. Ja, vi starter i det små, men inden længe så er der også elefanter på gaden og det er ikke lige noget for naboen Advokat Andersen og konen Edel (Karl Stegger og Thecla Boesen). Politiet tilkaldes og politiassistent Møller (Ove Sprogøe) tager -efter adskillelige opkald fra Advokat Andersen- sagen i egen hånd og ser så trylleriet med sine egne øjne. Han tager straks Pusle med til Dr. Mogensen (Dirch Passer), der ser noget sjov ud i ansigtet da det der skulle være grafer på hans apparat i stedet bliver små mænd og damer der danser rundt. Han beslutter sig derfor at følge Pusle’s færden for at spore hvad hun har gang i! Han går under cover! Pusles tryllerier bliver vildere og vildere og snart er der kaos i hele Københavns centrum. H.C. Andersen og den lille havfrue er vågnet op, men også Adam og Eva er sprunget du af et maleri. Børnene indtager Tivoli og festen vil ingen ende tage.

Filmen kan, på trods af sine kun 94 minutter, virke en anelse lang. Pusles trylleri giver denne gang historien et overnaturligt præg og den er som helhed temmelig fjollet. De mindste vil blive underholdt, og de voksne kan lave andre ting imens. Der er dog tidspunkter hvor de voksne også kan se med. Der er flere sangperler i filmen, f.eks. en tidløs duet med Pusle Helmuth og Dirch Passer ”Det Er Mentalt Det Er Galt”. Samspillet mellem børnene og de voksne i filmen fungerer rigtigt godt. Det er den første film i serien hvor Dirch Passer medvirker og hvor Axel Strøbye og Birgit Sadolin ikke er med. Jeg savnede i sær Axel Strøbye og hans udtryksfulde opgiven overfor børnene. Pusle har en stor og vigtig rolle i filmen og uden hende havde der ikke været så meget at komme efter.

DVD specifikationer:

Menuerne er animerede og musik fra filmen kører i baggrunden. Filmen er i farver og billedet er i letterbox 1.66:1 (og ikke som angivet på coveret 1.33:1). På et Widescreen TV vil det kun være en smule billedet bliver beskåret i top og bund og det er ikke af betydning! Billedet er flot restaureret men der er enkelte scener hvor billedet er en anelse grovkornet. Lyden er i Dolby Digital mono 1.0. Der er valgbare danske undertekster. Der er biografier på Dirch Passer, Ove Sprogøe, Karl Stegger, Karen Berg og Annelise Reenberg. Man kan læse om Saga Studio samt se en biograftrailer for filmen.

Historien om Saga Studio findes på samtlige af deres film der er udgivet på DVD. Det er ok, men samler man på gamle danske film, kan man i længden godt tænke sig noget yderligere. Det kunne være interviews fra dengang eller nye interviews om minderne fra dengang. Det havde været interessant med et kommentarspor med Pusle Helmuth, men vi må leve uden. På trods af, at Pusle kun har medvirket i fem film (hvor den femte er Saga Studios ”Ta' lidt solskin” fra 1969) så mangler der en biografi om hende.

Instruktøren Annelise Reenberg har også stået bag klassikere som ”Peter’s Baby”, ”Frøken Nitouche”, ”Han, Hun, Dirch og Dario” og ”Baronessen fra Benzintanken”.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome

Titel: Min Søsters Børn Vælter Byen