MirrorMask

25. juni 2006 af Mads Bluhm

MirrorMask billede

Syret fantasy film, der på trods af sin glimrende billedside ikker formår at fremstå helt overbevisende.

Handling
Den lidt genstridige teenager Helena arbejder i et cirkus, drevet af hendes mor og far, men drømmer i hemmelighed om at kunne flygte ud i den rigtige verden og leve et mere normalt liv. Hun skændes med sine forældre, og da moderen bliver syg, føler Helena, at det er hendes skyld. På aftenen for moderens operation drømmer Helena, at hun befinder sig i en bizar eventyrverden fyldt med mennesker, der bærer masker, og domineret af to dronninger, der er i opposition til hinanden. Men er det hele bare en drøm, eller er der en meget dybere mening bag? Nøglen til det hele synes at være den mystiske talisman, MirrorMask, der skulle indeholde nok kraft til både at heale Lysets Dronning og hjælpe Helena tilbage i hendes egen verden. Hele sagen kompliceres dog af, at en slags ”Anti-Helena” er blevet transporteret ind i Helenas verden, mens hun selv befinder sig i den magiske eventyrverden. Og ”Anti-Helena” har ingen planer om at forlade sine nye omgivelser.

Filmen
Neil Gaiman, som har stået for manuskriptet til MirrorMask, er ikke noget ubeskrevet blad, når det kommer til det fantastiske. Han har stået bag den eminente tegneseriesaga Sandman for DC og den gedigne 1602 for forlaget Marvel. Herudover har han skrevet en række bøger hvoraf Neverwhere og American Gods hører til blandt de fremmeste. Nu har den gode Gaiman så begået filmen MirrorMask, som er en lidt blandet pose bolcher. På den gode side er filmen spækket med fantastiske, visuelle finurligheder som gådefulde sfinkser og bøger, der fungerer som offentligt transportmiddel. Man kan godt se, at filmen ikke har haft et blockbusterbudget, men hvad den ikke har haft i dollars, kompenserer den til fulde for med fantasi og opfindsomhed. MirrorMask kan ses masser af gange, for hver gang opdager man nye finurligheder i de fantastiske baggrunde. Legendariske Jim Henson Studios – som både har lavet effekter og har fungeret som producer på filmen - skal have stor ros for deres arbejde på denne film.
Den fantastiske og syrede billedside er dog et tveægget sværd. Det er uden tvivl filmens absolutte styrke, samtidigt med at den medvirker til at sætte en tyk streg under filmens altoverskyggende svaghed, som overraskende nok er historien. Overraskende fordi forfatteren altså er Neil Gaiman! Filmens historie synes meget svag i forhold til den stærke billedside. Det gør desværre MirrorMask til en skævvredet og lidt ufuldendt oplevelse. Man kommer aldrig rigtigt ind bag den facaden på karaktererne i filmen, og man forbliver derfor følelsesmæssigt uengagerede i karaktererne selv og som følge heraf den lidt rodede historie, som aldrig helt kommer til sin ret. Hovedpersonen Helena har kun få følelsesmæssige scener og fremstår ellers så nøgtern som en videnskabsmand på trods af de mange bizarre hændelser, hun kommer ud for.
MirrorMask, bliver derfor i sidste ende aldrig mere end en samling fantastiske – i ordets sandeste betydning – scener, lidt ligesom en musikvideo, og i dette tilfælde faldt musikken ikke ubetinget i denne anmelders smag.

Ekstramateriale
Man får et ok kommentarspor fra Neil Gaiman (forfatter) og Dave McKean (instruktør), som e r informativt uden at underholde helt vildt. Vi får også to udmærkede interviews med henholdsvis Neil Gaiman og Dave McKean. Der er også små interviews med udvalgte skuespillere og crew medlemmer, en skæg time-lapse video, som viser hele dag 16 af filmens optagelse i supertempo, samt to mindre sekvenser, der fokuserer på hver sin specifikke scene. Totalt set er der tale om en omgang glimrende ekstramateriale.

Lyd og billede
Her er der intet at udsætte på filmen. Man får et knivskarpt 1.85:1 anmorphic widescreen billede uden nævneværdige artefakter. Lydmæssigt finder man et glimrende Dolby Digital 5.1 lydspor, som ikke lader meget tilbage at ønske.

Alt i alt
En ikke 100 % vellykket fantasyfilm, hvor det overraskende nok er, at historiesiden halter, men som dog fortjener at blive set alene for sin eminente billedside, sin anderledeshed og sit udmærkede ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.

Titel: MirrorMask