Mistet Opkald

4. september 2006 af David Lund

Mistet Opkald billede

Et sarkastisk og socialrealistisk bud på J-Horror genren.

En gruppe teenagekammerater udsættes for en mystisk hændelse; en efter en modtager de et opkald med en uhyggelig tone, som kommer fra dem selv 3 dage ude i fremtiden. Beskeden der bliver lagt på telefonsvareren, er deres egen stemme efterfulgt af et skrig. 3 dage efter de har modtaget beskeden, dør de under sære hændelser; en bliver smidt ud foran et tog, en anden bliver hevet ned i elevatorskakten. En dag bliver det Yumis bedste veninde, Natsumis tur. Natsumi beslutter sig på at gå på live-TV ved dødsøjeblikket, imens Yumi prøver at løse mysteriet med Hiroshi, en mand hvis lillesøster døde under samme hændelse for flere måneder siden.

Takashi Miike er blandt Japans mest produktive og ekstreme instruktører. Han skriver ikke selv manuskripterne han instruerer, men formår at gøre hver enkelt historie sin egen. Miike er et sjældent tilfælde hvor kvantitet og kvalitet går hånd i hånd, for selvom han ofte har instrueret 7-8 film årligt, har stort set alle hans film været helt fantastiske. Med et bagkatalog som inkluderer Ichi The Killer, Audition, Visitor Q, The Happiness Of The Katakuris, Fudoh, Dead Or Alive trilogien, Gozu og meget andet, har han stormet udover Japans grænser til den vestlige verden, hvor vi gang på gang er blevet forargede og henrykte over alle hans film.

Mistet Opkald (eller One Missed Call som filmen er bedre kendt under) er Miikes endelige bevægelse ind i J-Horror genren, hvor film som Ringu, Dark Water, Kairo og Ju-On har sat sine tydelige præg. Men som man nok kunne forvente, er Mistet Opkald alligevel noget helt unikt, for Miike kan ikke lade være med at tilføje elementer som sarkasme, socialrealisme og en underlig metaforisk slutning i sine film. Mistet Opkald fungerer så som en slags japansk Scream, idet at den er et spoof på genren, samtidig med at den sagtens kan ses som et seriøst bud på en gyserfilm. Den låner og laver grin med alle de velkendte ovenstående gyserfilm, men klassiske vestlige film som Final Destination, Ondskabens Hotel og The Omen står også for tur. Miike dvæler som altid ved sine karakterer, og lader dem styre dramaet, og intet i Mistet Opkald virker forhastet. Det er derimod en fornøjelse at følge med i Miikes nok mest kommercielle film til dato.

Skuespillet er skam helt fint, og instruktionen holder alle former for overskuespil tilbage. Kou Shibasaki spiller den forskræmte Yumi med en dejlig præcision og angst. Shibasaki kender vi nok bedst fra Battle Royale herhjemme, men hun har også spillet med i andre velkendte asiatiske film som Go, Tokyo Raiders og Drive. Også Kazue Fukiishi fra Sabu og Memories Of Tomorrow spiller sin rolle som Natsumi helt fint, om end ikke ligeså detaljerigt som Shibasaki. Shin’ichi Tsutsumi fra Dangan Runner og Unlucky Monkey spiller den detektivagtige fyr Hiroshi med en god portion anonymitet, hvilket egentlig klæder rollen fint.

Mistet Opkald skal helst ses med en vis ironisk distance, for ser du den som et helt seriøst bud på genren, er det ikke den fuldendte oplevelse. Den har nogle ganske grumme gys og nogle helt fine grin, men ligesom resten af Miikes film, kræver den at du tager del i hans skæve og absurde tankegang. Hvis du ikke er helt på bølgelængde med Miike, kan jeg skam godt forstå dig, for han er en svær fyr at regne ud. Men hvis du kan tage del og delvist forstå hans univers, er Mistet Opkald en oplevelse du kan gense flere gange. Filmen her er endnu en af mange, der er ved at blive genindspillet i Hollywood, så skynd dig at få set originalen, før remaket kommer ud, for jeg regner ikke med at den har forstået halvdelen af, hvad der egentlig foregår i denne film.

På bagsiden af DVD-coveret står der med store bogstaver ”Næsten halvanden times ekstramateriale”, og det lyder næsten for godt til at være sandt. Den indeholder stort set det samme som den amerikanske udgave af filmen, nemlig et Bag Om Kameraet program og en bunke interviews. Bag Om Kameraet er dog nærmest uendeligt ligegyldigt, da den i 50 minutters løbetid, tager sig alt for god tid til at vise noget som helst interessant. Det går meget langsomt, og man får aldrig et ordentligt indblik i produktionen, optagelsen og idéen bag filmen. Interviewene er dog meget mere nuancerede. Jeg savner stadig et kommentarspor, slettede scener og et meget bedre Bag Om Kameraet program, som det er her får ekstramaterialet, på trods af sin imponerende længde, altså kun 3 ud af 6 mulige stjerner.

Voices Music & Entertainment..

Titel: Mistet Opkald
Original Titel: Chakushin Ari