Modstand

28. oktober 2009 af Jesper Poulsen

Modstand billede

Når man bare ikke kan se jøderne for bare træer...

Dette er den autentiske historie om 3 polske brødre som i den grad udfordrer de tyske tropper under 2. Verdenskrig. Vi skriver år 1941, hvor nazisterne systematisk er i gang med jødeudryddelse over det nu kontrollerede Europa. Tuvia (Daniel Craig – James Bond-filmene, München, Flashback Of A Fool) er den ældste af de 3 brødre og sammen med sine yngre søskende Zus (Liev Schreiber – Taking Woodstock, Wolverine, The Manchurian Candidate) og Asael (Jamie Bell – Dear Wendy, Billy Elliott) og en hel stribe fattige polske bønder, flygter de ud i de tætte polske skove i et sidste desperat forsøg på at undgå en grufuld skæbne. Herfra holder jøderne stand mod det som ellers er overmagten, men i takt med at patroner og våben slipper op, madrationerne mindskes og flugtveje afspærres, trues deres eksistens i voldsom grad.

Lettere bliver det ikke da der opstår splid mellem Tuvia og Zus, som på hver deres idealistiske måde kun ser deres egen perspektivering som eneste håb. Asael bliver som yngste bror splittet mellem sine to ældre søskende, og dertil skal der kæmpes mod en kold vinter og kvindfolk. Selveste Iben Hjejle spiller rollen som den pige som specielt Zus bliver ret glad for.

Nu er der jo ikke meget ved at ”spoile” slutningen, men så lad mig bare konstatere at Modstand er en glimrende lille fortælling i den lange strøm af 2. Verdenskrig-film. At den har et autentisk grundlag, gør det bestemt ikke værre. Alligevel mangler Edward Zwick lige det sidste for at Modstand bliver et helstøbt værk. Men det er måske nok også svært at gøre mere ved et manuskript/historie som miljømæssigt er baseret stort set udelukkende i skovens (ikke særligt) dybe stille ro. Karaktererne virker troværdige, men ikke alle lige interessante.

Det er bestemt ikke nogen bagdel, hvis du er historisk interesseret, når du går i gang med Modstand og der er da også noget gennemgående storladenhed over filmen, ganske som i stil med Zwicks forrige hits som Blood Diamond, Legendernes Tid og Den Sidste Samurai. Modstand reddede sig også en Oscar-nominering ved forrige seance, men det var dog i kategorien for bedste originale soundtrack.

Ekstra materialet udmærker sig ved at stille fokus på de oprindelige brødre fra Bielski, samt en tilbagevenden til skovene. Derforuden er der også mulighed for indsigt i hvordan man har prioriteret det musikalske score til begivenhederne.

Scanbox.

Titel: Modstand
Original Titel: Defiance