Møgunger

10. oktober 2003 af Maj Ibsen

Møgunger billede

Sjov og spændende film for hele familien.

Danmark er kendt for sine mange gode familiefilm, Giacomo Campeottos film ’Møgunger’ er ingen undtagelse. Filmen bygger på Astrid og Bjarne Henning-Jensens film ’De pokkers unger’ fra 1947. Det er Giacomo Campeottos første spillefilm, og man må sige at han har gjort det godt. Han har tidligere lavet afsnit af ’Hvide løgne’, ’Hotellet’ og familie julekalenderen ’Olsenbandens første kup’.

Filmen handler om den 12-årige George, som elsker at sidde alene og fordybe sig i sin gameboy. George er netop flyttet ind i boligkomplekset Æblehaven med sin usædvanlige karatefanatiske plejemor Anna. Kvarterets andre børn forstår sig ikke på George, men han bliver ved en fejltagelse indblandet i deres fælles kamp imod kvarterets børneforhadte visevært Jokum Bæhmann, også kaldet J.B. Da George kommer i klammeri med J.B får han taget sin elskede gameboy og det er noget, han ikke bryder sig om. Hans kampvillige plejemor mener, at George bør lære at slå fra sig, men det har ikke den store interesse i den lille dagdrømmers verden.

Sammen med de andre børn planlægger George adskillige operationer for at få ram på J.B. George har en masse gode idéer i ærmet, og de andre børn ser mere og mere op til George. Dog synes den kønne pige Lulu ikke at være blevet imponeret af Georges flere vellykkede angreb på J.B. Efter mange forsøg lykkes deres mission endelig. J.B flytter og de kan nu have Æblehaven for sig selv, og dog, en ny og mere skræmmende vicevært flytter ind.

Heldigvis viser det sig med tiden, at den nye vicevært Hansen er virkelig flink, og han gør alt for at børnene skal føle sig hjemme. Glæden varer desværre ikke så længe, da Hansen bliver anholdt af politiet for et tyveri. Møgungerne ved, at det ikke er Hansen, der har begået tyveriet, men politiet er ikke sådan at overbevise. I mellemtiden får æblehaven en ’reserve’ vicevært Victor, som på mange måder minder om J.B. Herefter begynder en stor aktion for at finde frem til den egentlige tyv og få Hansen tilbage som vicevært.

Møgunger byder på et godt skuespil, specielt fra Adam Gilbert Jespersen (Kald mig bare Axel) i rollen som dagdrømmeren og gameboyfanatikeren George. Kristine Rosenkrands Mikkelsen debuterer i denne film som Lulu, og man må sige at hun gør det rigtig godt. I rollen som J.B spiller Jesper Christensen, og man kan simpelthen ikke lade være at grine, hver gang han kommer galt af sted. Han er virkelig god til at levere et godt skuespil, hvilket vi også tidligere har set i ’Bænken’, ’Okay’ og ’Arven’. Dog er han nok mest kendt blandt børn, som Nannas far.

Filmen er alt i alt en film for hele familien, da selv mor, far, bedstemor og bedstefar kan forene sig med Møgungerne, og tænke tilbage på, hvordan de selv var, da de var børn.

Titel: Møgunger
Original Titel: Møgunger