Monsters, Inc

11. februar 2002 af Hans Christian Vang

Monsters, Inc billede

Alle børn der nogensinde har sagt til deres forældre at der var et monster i skabet får nu ret.

Der findes et sted som er magisk, fascinerende, og utroligt.. En anden verden, en anden dimension. En drømmeverden. En verden hvor mennesker er erstattet af monstre. Grimme monstre, søde monstre, nuttede bløde monstre, kykloper, kæmper, og andre "skræmmende" fantasi-bæster. Monstropolis er en by i energi krise da firmaet Monsters, inc ikke har klaret sig særlig godt den sidste tid. Børnene i menneske verdenen er ikke til at skræmme mere nu hvor de er så indviklede i deres playstations og monster film, og hvad ellers de moderne unger spilder tiden på. Rekruttering af nye skræmmere går forfærdeligt dårligt, og dags-kvoterne bliver næsten aldrig opfyldt mere. Hvad er det jeg snakker om?.. Undskyld. Ahem! Monsters, inc er en fabrik hvor top-monstrene, de såkaldte skræmmere, arbejder. Indsamling at børneskrig i vores verden er hvad der holder monstropolis igang da børneskrig substituerer strøm i denne verden. Mike og Sulley (filmens hovedpersoner) er firmaets absolutte top skræmmehold, og de ligger nummer et på skræmmecharten. Alting går som smurt for Sulley og Mike indtil en nedrig kollega ved navn randalf, som er sygelig jaloux på Sulley og Mike, prøver at snyde sig til tops på skræmmecharten ved at arbejde over - ulovligt, får man følelsen af - på fabrikken. Sulley kommer ved et uheld (takket være Mikes glemsomhed) til at fange Randalf på fersk gerning, og det kan ikke siges at være godt. Et menneskebarn, en skabning fra en race som siges at være dødelige og giftige, kommer ved denne fejltagelse ind i Monstropolis igennem en af fabrikkens døråbninger, og så har vi balladen og en masse vanvittige påfund.

Det er ikke et under at denne film har været så mange år undervejs, animationen er utrolig!! Pels-motoren der bliver brugt i denne 3D animerede tegnefilm er helt sublimt udført, og det LIGNER pels. I det hele taget er det en utrolig flot udført film, og det er en utrolig eksekvering af figurenes personlighed man får at se her. Pixar animations studierne har slået deres tidligere præstationer med kilometers afstand. KnaldHAMrende flot.

De danske skuespillere der leverer stemmerne til Monsters, Inc gør et virkelig godt stykke arbejde, og man undrer sig over hvorfor alle TV tegnefilmene's stemme talenter stinker så hårdt som de gør (har i SET spiderman eller xmen tegnefilmene?)
når vi har så gode talenter til at ytre deres replikker. Især Mads Mikkelsen er imponerende som Randalf.

Det her er simpelthen en dejlig film som skal ses af store og små, og humoren er helt i orden selvom jeg ikke grinte så meget som jeg troede jeg ville (en af de dårlige ting ved at hype en film så hårdt op over så mange år som denne har været i produktion) men jeg har også sværere til grin end de fleste. Et stort eventyr, og en dejlig familiefilm er hvad denne film kan klassificeres som. Ingen er for gammel til at se denne, og der er ingen undskyldning for at gå glip af dette eventyr.

Titel: Monsters, Inc
Original Titel: Monsters, Inc
Premieredato: 8. februar 2002