Mortal Engines

25. maj 2019 af Jesper Poulsen

Mortal Engines billede

Veludført adaption af første del af Philip Reeves bogserie af samme navn. Man er simpelthen bare underholdt af begivenhederne, der udspiller sig i en dyster fremtid.

Når en film normalt starter med en beskrivelse af vores forfædres gøren og laden, så tænker vi adskillige år baglæns i tiden. Mortal Engines omtaler også forfædrene, og disses destruktion af den civiliserede verden. Sagen er bare den at VI (vores generation) er de omtalte forfædre! Mortal Engines tager os nemlig ud i en verden langt senere end vores tidsregning, hvor Jorden er inficeret og alt er ødelagt. Et nyt samfund er opstået, og en ung mystisk kvinde, kendetegnet ved hendes røde mundslør, leder et oprør mod selveste byen London, som er blevet en kæmpestor, glubsk storby rullende på hjul…

Mortal Engines er seneste skud på stammen over ungdommelig fantasy, hvor populære titler som f.eks. Hunger Games og Maze Runner også hører til i samme kategori. Bogseriens første del (ud af fire) er filmatiseret af skaberne bag Ringenes Herre og Hobbitten. Det er nemlig trekløveret Peter Jackson, Fran Walsh og Philippa Boyens som har stået for manuskript og producering. Instruktørgerningen er kastet over til Christian Rivers, som Jackson brugte som rådgiver omkring de visuelle effekter på netop Ringenes Herre. Rivers har også arbejdet i forskellige funktioner på andre Jackson-projekter som Hobbitten, King Kong og The Lovely Bones. Derfor har tiltroen også været stor til Rivers’ kunnen, og min opgave kunne jo så være at undersøge om han lykkes med at få forløst en spændende adventurefilm, som vel at mærke, nok er henvendt til teenagere mere end midaldrende mænd som mig.

Filmen starter med London som en rullende panserverden på jagt efter et mindre samfund, som ikke har den nødvendige kraft til at undslippe. London er styret af en magtsyg ledelse, hvor fokus primært falder på en gammel Ringenes Herre-kending i form af Hugo Weaving (Elrond), skyr London ingen midler for at vokse sig mægtigere. Hester Shaw (Hera Hilmar) er oprøreren, som må så grueligt meget igennem, ikke mindst på grund af sin fortid. Hvem kan hun stole på, og hvem viser sig at være fjende? Hun er fast besluttet på at tage kampen op mod det nye superherredømme, og i særdeleheds fordi hendes mor blev myrdet på baggrund af en række mystiske genstande, som Londons ledelse ikke vil dele med andre.

Dette dystopiske univers fungerer ret godt på film grundet flere årsager. Først og fremmest tager den fat i kamp og jagt mellem det åbenlyse gode og onde, og bruger dette til at præsentere sin historie, vores helte og deres situation samt rammesætningen for det som foregår. Den har held til at give nuancerede vinkler og sidefortællinger, som er relevante og interessante. Tilmed har den et glimt i øjet, uden at det kan spores på dialogen. Nogle aflagte Minions-figurer betragtes som amerikanske gudestatuetter og smartphones med flækkede skærme er røget på museum. Dialogen er omvendt meget alvorlig og seriøs, hvilket klæder teenageopsætningen.

Det er rent faktisk også en befrielse at se et troværdigt cast, som egentlig ikke strør om sig med stjerneskuespillere, der skal agere blikfang. De ”indhentede” til opgaven klarer sig forbilledligt uden at være hængt op på store gager og tidligere meritter. Med andre ord er Mortal Engines forbløffende velproduceret og får herfra 4 velfortjente stjerner.

I bonusmaterialet kan du lære meget mere om den store opgave, det har været at bringe en metropol på hjul. Denne part udfolder sig i fem dele, og derforuden kan du også lære mere om figurerne fra filmen og meget andet.

Universal Pictures.

Titel: Mortal Engines
Original Titel: Mortal Engines