Moulin Rouge

12. oktober 2001 af Jelena Durovic

6 stjerner Skriv en kommentar

Moulin Rouge billede

Den smukke kortisane Satine forelsker sig i en fattig forfatter, hvilket ødelægger hendes 'ejers' planer...

Moulin Rouge

Vi befinder os i Paris i 1899, da den unge Christian ankommer til sin ydmyge bolig, efter han har forladt Irland for at opleve den velkendte bohéme-verden i Frankrig. Han bosætter sig i underverdenen af Paris hvor fattige forfattere kæmper for at blive kendte, og kurtisanerne sælger sine kroppe i håb om en dag at blive rige og berømte. Og før han ved det, er Christian blevet del af en teater-gruppe bestående af nogle håbefulde sjæle, med Christian som deres forfatter. Deres ønske er, at få lov at optræde i selveste centrum for denne bohéme-verden, natklubben Moulin Rouge, som er ejet af Harold Zidler. Men Zidler er ikke interesseret i fattige kunstnere, medmindre de har råd til at hygge sig i hans imponerende lysthus. Zidler håber på at finde en rigmand til at finansiere et teater stykke i Moulin Rouge. Hans drøm er, at Moulin Rouge skal blive et fornemt teater og for at føre drømmen i livet, har Zidler lige den perfekte lokkemad til at få en rig hertug til at investere: den smukke Satine, hans ‘Sparkling Diamond’, som er stjernen i Moulin Rouge.
Men da Satine tager fejl af hertugen og Christian, går det grueligt galt. For godt nok bliver hertugen både forført af Satine og begynder at finansiere Christians teaterstykke, men Christian og Satine bliver også forelskede i hinanden. Og det er det værste der kan ske. For uden hertugen kan stykket ikke laves, og han vil ikke lave det uden Satine ved sin side..

Moulin Rouge er en moderne musical instrueret af Baz Luhrmann, som tidligere har gjort sig bemærket med ìStrictly Ballroom’ og ‘Romeo og Julie’. Ligesom de to ovennævnte film fortæller Moulin Rouge en historie om kærlighed på sin egen utraditionelle måde. Her er det v.h.a. sang. Men i og for sig er det, at personerne i Moulin Rouge bryder i sang ved hver given lejlighed ikke så nyt og utraditionelt, for der har været mange musicals. Til gengæld er det modigt og frækt, at personerne synger sange fra det sene 1900-tallet i en historie som er sat i Paris i 1899. Og det drejer sig om alt fra Police- nummeret ‘Roxane’ til Madonnas ‘Like a Virgin’. Denne detalje er et godt krydderi til filmen, for det gør den mere underholdende, når publikum kan genkende sangtekster, her sunget i en helt anden sammenhæng end normalt.

Det visuelle musik-aspekt i Moulin Rouge er enormt imponerende. Det kommer som ingen overraskelse at det har krævet tre år og flere brækkede ribben hos Nicole Kidman, som spiller Satine, at fuldende Moulin Rouge. Danse scenerne er nærmest fortryllende med korsetterne så stramme på de stakkels can-can piger, at man nærmest får ondt af dem; men hvor kan de danse! Moulin Rouge er generelt en musikalsk gennemført film, ikke mindst fordi de to hovedrolle indhavere, Nicole Kidman og Ewan McGregor selv lægger stemme til alle sangene i filmen. Selv om de langt fra har de stærkeste stemmer i Moulin Rouge er det beundringsværdigt, at de synger, og man bliver alligevel fortryllet af deres skuespil- præstationer, så man hurtigt glemmer denne lille detalje.

Moulin Rouge er bestemt en film, der skal ses. Det er en filmoplevelse, som der længe ikke har været mage til, og selv hvis man ikke er til musicals og kærligheds historier, ville man nok kunne finde noget i den som man ville nyde. Den får af den grund 6 velfortjente stjerner.

Titel: Moulin Rouge!
Original Titel: Moulin Rouge!
Premieredato: 12. oktober 2001