Nancy Drew

21. april 2008 af David Lund

Nancy Drew billede

Nancy Drew er tilbage! Denne gang indtager hun Hollywood.

Hvor karakteren Nancy Drew ikke er den mest populære på disse breddegrader, har hun længe været et hit både i den skrevne men også den filmiske form i Storbritannien og USA. Nancy Drew er et teenagedetektiv og appellerer derfor naturligvis hovedsageligt til teenagere – mere bestemt den yngre del af gruppen. Dette skal dog ikke afskrække andre aldersgrupper fra nogle af værkerne, og denne nye filmatisering, med den knap så opfindsomme titel ”Nancy Drew”, gør hvad den kan for at inddrage både et yngre men også et ældre publikum.

Da hendes far får et midlertidigt job i Los Angeles, rejser Nancy Drew gladelig med, da hun får chancen for, at opklare et af Hollywood største mysterier – filmstjernen Dehlia Draycotts død. Det største problem er dog ikke ligefrem mysteriet, men nærmere hvordan kæledæggen Nancy kommer til at passe ind i en skole fyldt med hippe storbybørn.

At hive fat i en karakter der først blev filmatiseret i 30’erne, kræver en vis opdatering for, at vække interessen hos nutidens publikum. Netop derfor er hele ideen omkring at fastholde karakteren 100 %, men at smide denne ind i nutidens populisme et af filmens mest kraftige forcer. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at der ikke går lang tid før pladserne bliver byttet rundt, men mobning er et evigt relevant tema, og forløsningen i denne omgang er forfriskende simpel og indeholder en vigtig morale – nemlig at du altid skal være dig selv.

”Nancy Drew” er dog ikke den mest vellykkede filmatisering af teenagedetektiven til dato. Især det ujævne tempo, der på værste Disney Channel manér går fra ingenting til en enorm plotudvikling på blot et minuts tid, er svært at holde af. Desværre virker hele produktionen trods omkostningerne ligeså som en Tv-film, der med irriterende underlægningsmusik og unødvendige samt intetsigende kameraturer ødelægger en stor del af oplevelsen. Alt dette kan vi takke instruktøren Andrew Fleming for, der havde sin storhedstid i 90’erne med ”The Craft”, ”Threesome” og ”Dick” – alle film der havde fungeret betydeligt bedre, hvis man blot havde fundet en lidt bedre instruktør. Når man endelig ser bort fra alle disse detaljer, er historien dog både medrivende og sød, og skuespillet af Emma Roberts rammer lige hvor det skal. Desværre er stort set samtlige af hendes medspillere ikke ligefrem noget at råbe hurra for, hvor især Josh Flitter spiller den komiske makker Corky, falder fuldstændig på jorden. Flitter skal desuden spille Ace Ventura i den kommende ”Ace Ventura Jr.”, en film jeg nu gruer meget for, da Flitter i denne film viser ingen sans for komisk timing eller originalitet.

”Nancy Drew” er dog en film jeg vil anbefale børn i alderen 10-16 år. Den er nemlig underholdende og lærerig, men den fejler desværre i, at hive folk udenfor denne aldersgruppe ind i filmen. Det er synd og skam, for filmen har hjertet på rette sted både i form af en dygtig hovedrolle, en interessant karakter og naturligvis historien der efterlader sit publikum gættende til allersidste øjeblik.

Ekstramaterialet – 2/6

Som ekstramateriale er der lidt af hvert. En længere feature går bag om filmen, og viser hovedsageligt hvordan børnene arbejder sammen. Desværre formår programmet ikke at komme under huden på noget som helst, og man ender med at sidde og vente på hvornår det slutter. Der er også en stribe korte featurettes, som desværre heller ikke er særligt interessante. Det værste er nok det program, hvor man hører hvad de forskellige hovedroller har på deres iPods. Filmen er naturligvis sponsoreret af Apple, men det er åbenbart ikke nok, at man ser talrige product placements af netop dette firma igennem hele filmen. Der er også et Gag Reel som slet ikke er sjovt og en musikvideo der slet ikke er god. Ekstramaterialet får 2 stjerner for kvantiteten og ikke kvalitetens skyld.

Warner Bros..

Titel: Nancy Drew
Original Titel: Nancy Drew