Nat På Museet

17. juni 2007 af Jesper Poulsen

Nat På Museet billede

Stå helt stille! Var der ikke noget som bevægede sig på museet ved nattetid?

Larry (Ben Stiller – Meet The Parents, Vild Med Mary, The Royal Tenenbaums) er vist sådan en man roligt kan kalde lidt af et skvat. Han har hverken styr på familien, boligen og da slet ikke jobbet. Hans opfindelse “knipseren”, som går ud på at elektrisk lys skal slukke ved et enkelt knips med fingrene, har tabt kampen til det at klappe i hænderne med samme formål... Han mangler med andre ord desperat et job, og der skal da også lidt af en tilfældighed til før end at det lykkes. Nationalhistorisk museum skærer ned på baggrund af manglende interesse, og det koster de 3 aldrene nattevagter deres post. Der er nu kun råd til en enkelt stilling, og den er Larry udset til at skulle udfylde.

Larry giver det en chance, men kommer på et noget større overarbejde end han havde forestillet sig. Der går nemlig ikke længe før museet bliver lyslevende, ligefra det store dinosaur-skelet til voksfiguren af Præsident Roosevelt (Robin Williams – bl.a. Jumanji, Døde Poeters Klub, Insomnia). Og netop Roosevelt bliver kilden til overlevelse for Larry, som på det nærmeste panikker over de sære hændelser. Overalt er der kaos og Larry må kæmpe med hunnerkongen Attila, egyptiske mumier, Afrikas vilde dyr, borgerkrigssoldater og westernfigurer og romerske soldater, begge i miniatureformat. Og dertil den drilske abe Dexter, som er meget glad for nøgler.

Hele museet er levendegjort ved nattetide på grund af en egyptisk tavle, og den bliver en slags omdrejningspunkt for den videre fortælling. De 3 afsatte nattevagter (spillet af Dick Van Dyke, Mickey Rooney og Bill Cobbs) vender nemlig retur til museet for at stjæle den egyptiske tavle, da den er kilden til deres fortsatte eksistens. Larry må nu virkelig stramme sig an, for han skal kæmpe for at holde ro og orden på museet. Det skal jo trods den natlige aktivitet være klar til besøgende dagen efter. Dertil skal han også forsøge at skabe fred mellem en miniature romersk kriger og en sprælsk miniature cowboy (spillet af hendholdsvis Steve Coogan – Tristam Shandy, 24 Hour Party People, Around The World In 80 Days og Owen Wilson – The Wedding Crashers, Starsky & Hutch, The Life Aquatic). Tilmed har Roosevelt også behov for hjælp til at erklære sin kærlighed til en indiansk figur på museet. Og så er der jo også den detalje at han jo også helst skal holde sig i live, for at kunne genoprette tillid fra sin søn og folk omkring sig... Og hvor længe har man egentlig sin job, når en chef er en stringent og mavesur egoist (spillet af Ricky Gervais fra The Office og Extras)?

Nat På Museet er på sin vis charmerende og ganske original, men også på nogle punkter tåkrummende i sin dialog og sin dyrkelse af enkeltstående scener som er komplet ligegyldige. Ben Stillers modspil med aben Dexter er nok her hvor man som voksen falder fra, med mindre man ser filmen med barnlige sjæle som hyler af grin.. Selve mystikken gør dog at man bliver i sædet under hele filmen, men den har altså sine dorske punkter. Samlet set er der dog oprejsning til Shawn Levy som ikke kan siges at have oplevet den store succes på det seneste... Genindspilningen af The Pink Panther (som undertegnede har anmeldt på on-z) er en sørgelig omgang, hvilket også gælder for en del af Levys andre film.

Nat På Museet byder (desværre) også på Stillers klovnerier, som virker skudt over målet i denne sammenhæng. Det bryder progressionen i en film, som burde have mere travlt end det er tilfældet. Men hvorom alting er, så er der alligevel nok elementer som vækker nysgerrighed til at Nat På Museet kommer sikkert over sundet uden alt for mange lækager.

Ekstra materialet er ikke prangende, men en spændende featurette og et spil til ungerne sejrer i forhold til så tåbelige indslag som de slettede scener + topmålet af svaghed: en alternativ begyndelse til filmen.

SF/Fox.

Titel: Nat På Museet
Original Titel: Night At The Museum