Nattergalen

25. juni 2015 af Christoffer Møller Dresager

Nattergalen billede

En smuk film om livets værdier og om det traditionelle og moderne Kina

Hvis du fravælger kinesiske film på grund af sprogbarriere, kultur eller ideen om mystiske film snyder du i virkeligheden kun én – dig selv. Nattergalen er en smuk og simpel historie, der kan være med til at sætte livet i perspektiv. Omvendt kan man sige at det er nok en film rækken, der fortæller os, at vi skal værdsætte de bløde værdier frem for de kolde materielle goder.

Nattergalen er historien om en bedstefar, der efter et langt og fordringsløst arbejdsliv ønsker at vende hjem til sin ungdomslandsby i forsøget på at indfri et løfte til sig selv og sin afdøde kone. Med på turen har en nattergal, der har været hans nærmeste ven i atten år. I sidste øjeblik ændres planerne dog imidlertid, da han får til opgave at passe sit barnebarn, Renxen, hvem der lever med sine travle forældre i det travle Beijing. Mod sin vilje rejser hun, udstyret med mobiltelefon og Ipad med sin bedstefar mod den lille landsby. En rejse hun vil opdage giver hende et helt andet syn på tilværelsen end hun hidtil har været vant til med sine arbejdsopslugte forældre.

En stor del af filmens helt store styrker er de flotte billeder filmens instruktør Phillipe Muyl sætter op. Ved filmens indledning, er det de kolde og glinsende skyskrabere, der tårner sig op i smogskyerne i det altid hektiske Beijing. Langsomt og i takt med Renxing og bedstefar Zhigens færd bliver disse afløst af rismarker, udstrakte bambusskove og bjerglandsbyer. De to steder angiver således de moderne og traditionelle dyder og værdier i nutidens Kina. For at supplere ovenstående har unge Renxen, der repræsenterer det moderne Kina, alle de nyeste gadgets herunder Iphone, Ipad med tilhørende programmer som Skype – Noget Zhigen Ved gud aldrig har hørt om. Tværtimod repræsenterer den gamle bedstefar selvsagt det traditionelle og gamle Kina, hvor man leger med hinanden. En tid hvor man blev solbrændt i ansigtet af solen og ikke lysets skær fra mobilen. Bedstefar Zhigen er derfor ikke udstyret med samme mængde elektroniske udstyr. Han har en fugl, der skal blive symbolet på, hvad der står ham nær, og en gammel mobiltelefon der ikke kan Skype. Til gengæld har den batteritid, der med længder udkonkurrerer den nyeste mobil på markedet. Og ja, hvad kan det så betyde? Højst sandsynligt, at Kinas livsværdier naturligvis overlever den ellers kolde og kyniske forretningsverden som Kina i dag ofte synes lig med.

Tilsammen udgør utroligt smukke scener rammen for denne helstøbte lille fortælling om forståelse på tværs af generationer og om hvordan stressede karriereforældre sammen med deres børn kan finde livsglæde i uventede og traditionelle situationer. For både bedstefar Zhigen og Renxen er turen en dannelsesrejse. Måske er filmen i virkeligheden det samme for os - Også selvom budskabet er set før, og bliver man træt af dette kan man jo altid bare nyde de smukke billeder af Kina landskab og diversitet. En smuk og sjov film.

Another World Entertainment.

Titel: Nattergalen
Original Titel: Ye YingLe promeneur d’oiseau