Nomadland

8. juli 2021 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Nomadland billede

Forrygende filmisk nærvær og et kamera, der indfanger al Frances MCDormands ynde, som en fortabt kvinde, som finder sig selv i intetheden. Nomadland er poesi af ypperste skuffe.

Hvem fanden er hun? Ja, hende politidamen fra Fargo altså. Hende har jeg i hvert fald aldrig set før, men nu står hun der med en Oscar i hånden…

Navnet er McDormand. Frances McDormand. I øvrigt var det løgn, at jeg ikke havde set hende før, for graver man dybt, så havde McDormand en mindre rolle i tv-serien Distrikt Hill Street (Hill Street Blues), som rullede i monopolets tid. Oscar-ræset havde hun også allerede snust til, for hun var nomineret for bedste kvindelige birolle i den voldsomme Mississippi Burning fra 1988. Men indrømmet, det var via Fargo fra 1996, at verden for alvor fik øjnene op for Frances McDormand i rollen som den gravide Marge Gunderson, der på sin egen finurlige måde får opklaret en sag i det kolde North Dakota.

Nu er det unægtelig svært at sige Fargo uden også at sige Coen-brødrene. Og har man sagt Joel Coen, så har man indirekte også sagt McDomand. De to har nemlig været gift siden 1984, hvilket har gjort det let for filmmanden at kigge konens kalender efter for at lede efter huller til at medvirke i hans film. Blood Simple, Arizona Junior og The Man Who Wasn’t There, for bare at nævne eksempler. Hun har desuden fået foden indenfor hos Wes Anderson og hans imponerende ensemble-film. Først Moonrise Kingdom, så Isle Of Dogs og snart at se i The French Dispatch sammen med kræfter som Edward Norton, Willem Dafoe, Tilda Swinton, Saoirse Ronan, Bill Murray, Adrien Brody, Elisabeth Moss, Timothée Chalamet, Owen Wilson, Benicio Del Toro, Christoph Waltz, Angelica Huston, Liev Schreiber og mange, mange flere. Glemmes skal heller tv-serien Olive Kitteridge, som vandt hele 8 Emmy-awards, hvor McDormand høstede prisen for bedste kvindelige hovedrolle. Og tilbage ved de gyldne statuetter, så var det lige ved og næsten med Almost Famous og North Country for McDormand inden hun opnåede et slags sweet streak med først Three Billboards Outside Ebbing, Missouri og senest ved dette års Oscar-show, hvor hun faktisk vandt to Oscars. En som producer af årets bedste film og en som bedste kvindelige hovedrolle. Mine damer og herrer, må jeg præsentere Nomadland!

I min optik en absolut fremragende film, som man dog ikke skal sætte på, hvis man er vild med monstre, biljagter og eksplosioner. Her er fred og ro, åbne landskaber, stilfærdig dialog og et meget langt her og nu. McDormand spiller Fern, en kvinde i 60’erne, som mister alt. Gipsminen i en lille flække ved Nevada lukker og et økonomisk kollaps indfinder sig. Der er intet at blive tilbage efter. Men er der omvendt overhovedet noget at rejse ud efter? Og hvor pokker skal hun tage hen? Autocamperen bliver i hvert fald pakket, og Fern giver sig på egen hånd ud på en tur langs USA's veststaters udstrakte og golde landskaber. Her er hun dog ikke alene længe, for nomadetilværelsen er næsten en race for sig selv. Et ukonventionelt og utraditionelt liv ja, men også et liv fuld af håb, sammenhold og ukuelighed. De andre nomader bliver en slags personlige mentorer for Fern ud i kunsten at anskue tilværelsen anderledes og opnå en større menneskelig harmoni.

Instruktør Chloé Zhao har virkelig indfanget noget essentielt med Nomadland. Inspireret af Jessica Bruders bog: Nomadland – Surviving America in the 21st Century og med brug af virkelige nomader, så kan man til tider blive helt i tvivl om, det er brudstykker af en dokumentar, som man er vidne til. Ikke desto mindre er Nomadland en ren og stor lykkebringer, selvom alt er særdeles sparsomt. Det er desuden med stor påskønnelse, at vi får et gensyn med David Strathairn (Good Night And Good Luck, Lincoln, Godzilla, The River Wild) i rollen som Dave. En stilfærdig fyr, som Fern bliver gode venner med undervejs. Filmen oser langt væk af langsom tilsnigelse af balance, men samtidig i ét langt svæv. Næh, der sker måske ikke lige vanvittigt meget undervejs, men omvendt er der altså heller ingen ligegyldige scener eller løse plottråde at mindes bagefter. Nomadland er så afgjort en af de absolut bedste film, jeg har set i nyere tid.

Bonusmaterialet består af et kig på det glemte Amerika, et par slettede scener samt en Q&A-seance.

Filmen er venligst stillet til rådighed af ©2021 20th Century Studios

Titel: Nomadland