Nothing About Anna

28. december 2005 af Toke Nielsen Skriv en kommentar

Nothing About Anna billede

Her på On-Z ville vi gerne have kigget nærmere på Innocent Pictures ”All About Anna” og på om det dogmatiske manifest om handling og æstetik holder - men det måtte vi ikke.

”Erotiske, seksuelt eksplicitte billeder og beskrivelser er for længst blevet en accepteret del af næsten enhver anden kunstform, inklusive litteratur, skulptur, malerier og fotografering. Det synes logisk, at den næste fase i denne udvikling må involvere filmkunsten. Det kunstneriske sigte med Innocent Pictures er derfor at finde en måde, hvorpå erotiske billeder af ufingeret sex på fuldt tilfredsstillende vis kan integreres i den filmiske fortællekunst.”
Innocent Pictures

Siden lille Danmark i 1969 slog et større slag for ytringsfriheden ved, som det første land i den vestlige verden at frigive billedpornografien er det gået stærkt. I dag er det vel mere profitabelt at investerer i pornobranchen end i våbenindustrien. Liv og død - sex og vold - vil altid være en uudtømmelig kilde til inspiration og underholdning. Og mens actionfilmen er under stadig udvikling når det kommer til at fremstille fiktiv vold på så udpenslede måder som muligt, er pornografien stadigt i gang med at løsrive sig fra tidligere tiders lumre image. I Hollywood er der nærmest gået inflation blandt kendisserne i at date berømte pornostjerner og i Danmark kan en hvilken som helst teenagepige gå i den lokale Hennes & Mouritz, købe en T-shirt med påskriften ”Pornstar” og bære den med stolthed. Så jo … derfor er det kun en naturlig og uundgåelig del af udviklingen at hardcore pornografien langsomt er begyndt at snige sig ind i mainstream filmen. Som man så det i bl.a. den franske ”RomanceX” fra 1999 og Lars von Triers ”Idioterne” fra 98.

I 1995 satte Lars von Trier (Zentropa) og Thommas Vinterberg (Nimbus Film) sig ned og udtænkte begrebet Dogme 95 og dets ti ”kyskhedsløfter”, der bl.a. forbød overflødig vold men krævede håndholdt kamera osv. Det kom der som bekendt en stribe nyskabende og spændende film ud af.
I 1997 startede Zentropa underafdelingen Puzzy Power, hvis opgave bestod i at lancerer en hel ny type pornofilm af og for kvinder. Ligesom Dogme 95 havde Puzzy Power også deres helt eget manifest der krævede handling, kvalitet og frem for alt æstetetik i deres film. Resultatet blev bl.a. filmene ”Constance” og ”Pink Prison” begge med Katja Kean i hovedrollerne.

I 2001 startede Zentropa så det nye selskab Innocent Pictures der skulle overtage arven fra Puzzy Power og det har de nu gjort med filmen ”All Abuot Anna” med Gry Bay i hovedrollen. Den er om muligt i højere grad end Constance og Pink Prison, blevet lanceret som et en spillefilm for kvinder og par, en film hvori de erotiske scener er en naturlig del af handlingen og derfor ligger langt fra de traditionelle pornofilm hvis image lugter af gamle perverse mænd i lange fedtede overfrakker.

”All About Anna er et forsøg på at skabe en ny form for erotisk film, baseret på virkeligheden frem for de ønsketænknings-fantasier, der karakteriserer traditionelle sexfilm. Den portrætterer en kvindetype, vi alle kender, som slås med problemer, de fleste kvinder kan identificere sig med.
Filmen er også et forsøg på at integrere sex som et led i historien og personbeskrivelserne. Således opstår filmens sexscener aldrig ud af ingenting, men er med til at definere karaktererne og deres indbyrdes forhold, ligesom man ville forvente af en sang i en musical eller en pas-de-deux i en Bournonville-ballet. Uden sexscenerne ville filmens drama gå i opløsning”.
Tekst fra pressemateriale

Alt taget i betragtning blev vi tilpas nysgerrige her på On-Z til at vi gerne ville have kigget nærmere på filmen og bragt en anmeldelse. Vi tog kontakt til Innocent Pictures men fik følgende svar:

"På baggrund af de sjofle, nedladende anmeldelser af Constance, Pink Prison og HotMen CoolBoyz, har vores distributør besluttet, at vi ikke udsender anmelder-eksemplarer af "All About Anna". Jeg beklager!"

Og dette er jo et svar der kan undre noget. Når Innocent Pictures i den grad gerne vil være nyskabende og især grænsebrydende, skulle man tro at de ville være interesserede i at få filmen omtalt i de traditionelle filmmedier frem for kun Internettets pornosider - og derved nå det brede publikum de tilsigter. Nu har jeg hverken set de tidligere film eller læst de omtalte anmeldelser af dem, men det skulle da ikke undre mig hvis nogle af anmeldelserne var skrevet af en lille flok puritanere der pr. definition altid ville give en film med bare bryster dårlig omtale. Disse anmeldere burde naturligvis finde andet arbejde, som f.eks. skribenter for det for dem sikkert ganske udmærkede magasin ”Vagttårnet”. Men det kan jo også være at anmelderkoret havde ret. At de tre foregående film rent faktisk var noget værre møg. I så fald må Innocent Pictures jo bare stramme balderne (ehem) og på linie med alle andre selskaber producerer bedre film der fortjener bedre anmeldelser, i stedet for at opføre sig som en flok fornærmede børn og boykotte de medier der eventuelt(!) kunne bekræfte dem i deres hensigt.

Da vi derfor her på siden ikke kan få kastet lys over om ”All About Anna” rammer det tilsigtede mål eller ej, samt lever op til de krav som Puzzy Powers oprindelige manifest kræver, tør jeg som forbruger ikke lægge 299 kr. i et produkt hvis indhold producenten har lagt et guldfarvet låg over og som derfor i værste fald kunne gemme på en kedsommelig omgang traditionel porno, hvis målgruppe primært består af perverse gamle mænd med lange fedtede overfrakker.

Men jeg ønsker naturligvis Innocent Pictures held og lykke med deres fremtidige projekter.