1200 musik-spørgsmål fordelt på 240 danske og udenlandske stjerner. Timevis af sjov og spændende underholdning foran skærmen, skriver de på coveret. Alt hvad du behøver er din fjernbetjening, skriver de. Klart! Lidt god humor og en ikke alt for højtidelig holdning til spildte penge tæller også her.
Der er rigtig mange kloge og spændende ting man kan skrive om Now Pop Quiz, men det vigtigste er nok det her. Det er snart Jul … Længere er den ikke. All the reason you’ll ever need boy!
Et eller andet klogt hoved hos d:centia studios, producenten bag denne ligegyldighed, fik en ide der minder lidt om det her: Lad os lave den gældende gave, til dem der ikke lige kan finde på hvad de skal købe. Eller den perfekte mandelgave til julemiddagshyggen, eller simpelthen bare den ultimative familiegave, som alle kan samles om og hygge med. Lad os så reklamere godt for den og tjene nogle gode penge. Det er jo en god ide. Det kan ingen benægte og profit kommer der uden tvivl ud af den her produktion, som nok har kostet et sted mellem hundrede kroner og en kasse Tuborg, til teknikeren der smed DVD’en sammen.
Selve ideen er jo faktisk ganske god. En interaktiv musikquiz, som man kan samles om på hyggelige eller festlige aftener. Men efter at ideen fik liv, er resten af Now Pop Quiz et studie i hvordan man virkelig ødelægger en god ide. Det er simpelthen manglende respekt for al den, ellers udemærkede, musik som spillet handler om.
Musikken er en samling af alle de gældende hits, du kan finde på juke boksen, nede i den listige på hjørnet. Der er virkelig stor spredning over genrer og bands og her burde være noget for enhver.
Det ville derfor også have været rart med en quiz, hvor man kunne vælge hvilke genrer man ville arbejde med. Valgmuligheder er der dog ikke mange af i Now Pop Quiz. Det har der nok ikke været tid til at programmere, for det går jo hurtigt når tingene skal være færdige inden Jul.
En musik quiz på DVD burde være et overflødighedshorn af god musik og lækre pladecovers. Coverne dem får vi, i sekund-korte glimt, men man har kun betalt for rettighederne til at bruge lidt over hundrede musik-brudstykker. I en interaktiv musik-quiz er det virkelig sløvt. Det tager så heller ikke mere end et par runders spil at regne ud, at de numre man har betalt for er det absolut billigste man kunne få. Vi er igen tilbage ved jukeboksen nede i den listige på hjørnet. Der gik da heller ikke mere end to spil, inden jeg begyndte at rende ind i de samme quiz-spørgsmål igen og igen.
Teknisk har man pakket quizen ind i en gang ambience-musik-suppe, som minder om et dårligt quiz-show fra 90’erne, eller lignende. Det visuelle design hører til i samme genre og dette forstærker følelsen af at stå med noget billigt skrammel. Spillet hakker sig gennem sine menuer mens DVD’en arbejder og det minder måske bare en om, at DVD maskinen er lavet til at vise film og ikke så meget andet.
Oven i alle disse festligheder har menu-cursoren det med at blive usynlig. Efter lidt rutine kan man regne ud hvor den er, men burde cursoren ikke bare være der og virke? Men selvfølgelig virker teknikken heller ikke, for den er der nok brugt lige så lidt tid på som resten.
Now Pop Quiz har trods alt en underholdningsværdi og kan sikkert skabe en hyggelig aften med familien eller gutterne. Men i bund og grund er det en billig produktion, lige til jule-opløbet. Den skal få to stjerner ud af seks fordi der trods alt er lidt spil-underholdning i skiven. Men det er der jo sådan set også i ludo, hvilket er et langt bedre alternativ.
DVDen er venligst stillet til rådighed af: EMI Music Denmark.