Nu Eller Aldrig

28. marts 2011 af David Lund

Nu Eller Aldrig billede

Man kunne have forventet mere af produktionsholdet bag dokumentarserien her, men alligevel et anderledes og habilt bud på et dyreprogram.

Når det kommer til Tv-serier om naturen og dens mange mærkværdige dyr, er udbuddet på sin vis større end efterspørgslen. Personligt finder jeg alle disse interessante på sin vis, men vi har efterhånden nået til et punkt i tiden, hvor de fleste dyr er blevet vist frem, og derfor begynder Tv-serierne også at gentage sig selv. Hvor mange gange har vi f.eks. ikke hørt om Candiru-fisken, der kan svømme op i ens urinrør, hvis man tisser i Amazonafloden? Alligevel bliver dette dyr diskuteret til hudløshed i adskillige dyreprogrammer, og ”Nu Eller Aldrig” er ingen undtagelse. Serien har dog sin egen berettigelse, og med et budskab der igen vækker minder om de andre, men aldrig kan blive hørt for meget – pas på miljøet. Berettigelsen finder man i selve eksistensgrundlaget. Mesterfotografen Mark Carwardine tog for 20 år siden ud i verden med Douglas Adams (ja, forfatteren bag ”The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy”) for, at se på nogle af verdens mest truede dyr. Adams er i dag død, men Carwardine vil gerne se hvordan det står til med disse dyr i dag, og tager derfor Stephen Fry med sig. De 6 episoder har hver en spilletid på 1 time, og hver episode fokuserer på et af disse dyr, men man får naturligvis lidt ekstra oven i hatten.

”Nu Eller Aldrig” er en meget atypisk dokumentarserie om dyr. Det er en satsning af de helt store, for de to gæve gutter aner ikke om de overhovedet kan finde dyrene. I den første episode finder de faktisk slet ikke den såkaldte amazonian manatee (en slags søko) i det fri, men må ty til et efterforskningscenter. Dyret gemmer sig så godt i vandet, og er i så få tal efterhånden, at kun de færreste får det af se. I selvsamme episode brækker Stephen Fry armen, da han glider på et skib. Disse hændelser beskriver serien glimrende, der ganske vist har sin fokus på dyr og sin morale konstant i baghovedet, men egentligt ender med at handle om Fry og Carwardine. Man kommer godt og grundigt under huden på de to, og deres fællesskab bliver beskrevet med stor detaljerigdom. Dette var på ingen måde hensigten med serien, og episoderne føles meget hurtigt alt for mange i forhold til deres indhold, for selv med deres varme humor, er de meget mere interessante hver for sig end sammen, og de opretholder en form for mur overfor hinanden og derved også seeren igennem hele serien. Heldigvis er alt dette krydret med flotte billeder af naturen, så det aldrig bliver fuldstændigt kedeligt og intetsigende, men der er stadig en ubeskrivelig form for mangel på målrettethed bag serien, og når seriens egentlige fokus bliver en lille del af serien, men stadig den mest interessante del, så sidder man til tider med fingeren på fjernbetjeningen og spoler en smule – og dette er bestemt ikke hensigten.

Serien ender derfor som en uforløst oplevelse med hjertet på rette sted. De flotte billeder samt den realistiske tilgang til materialet er uden tvivl det stærkeste i serien, hvor episodernes længde i forhold til indhold og manglen på fokus ødelægger helhedsindtrykket. Er man dog fan af Carwardine og/eller Fry bør man ikke være tilbageholden. Det er disse to personers serie, og man ser dem begge i deres es op til flere gange.

Billede og lyd – 4/6

Lyden er måske ikke den store detaljerige oplevelse man kunne have håbet på, da serien er en forholdsvis lille produktion. Derimod går både stemmer, lyde og musik rent igennem, så man kan ikke bebrejde manglen på post-arbejdet i produktionen. Der er dog ikke meget mere at komme efter på en serie som denne. Billedet er til tider en anelse svingende, men konstant i forholdsvis høj kvalitet alligevel. De storslåede naturbilleder slår måske ikke de største serier på markedet, men det gør dem ikke mindre storslåede af den grund. Til tider bliver billedet dog en anelse grynet, men det er igen den lille produktions skyld, og giver på sin vis igen et mere realistisk præg på serien.

Ekstramateriale – 1/6

Jeg ved ikke, om man kan kalde medfølgende DVD-version for ekstramateriale, men det er immervæk det eneste der er en slags bonus på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: www.soulmedia.dk