Ønsket

7. december 2023 af Maria Bjerregaard

Ønsket billede

Det seneste Disney stjerneskud opnår ikke den samme standard som andre Disney klassikere, men er fortsat charmerende og underholdende til børnefamilier.

Disney har 100 års jubilæum, og har igennem de mange år forkælet os med gode, solide og rørende klassikere. Derfor har der også været tårnhøje forventninger til deres seneste animationsfilm ”Ønsket”, som muligvis ikke lever op til de andre gode, gamle Disney film, men fortsat leverer varen for en nyere Disney julefilm. Denne anmelder har sågar set både den originale og danske version.

Den 17 årige Asha ( Ariana DeBose/ Andrea Lykke Oehlenschlæger bor i kongeriget Rosas. Hun er optimistisk, ung og vil gerne have hendes bedstefars ønske opfyldt, nu hvor han bliver 100 år gammel. Den flotte konge, Magnifico ( Chris Pine/ Kenneth M.Christensen) indsamler nemlig ønsker fra kongerigets folk, og hvis man er heldig, bliver de også opfyldt. Asha finder dog hurtigt ud af, at der er noget helt galt med kongen, som er besat af magt og trolddom. Efter et specielt ønske kommer en stjerne hende til undsætning, og de forsøger at sætte en stopper for kongens onde planer.

Hvis man sidder og spekulerer på, hvorvidt man skal se filmen på enten dansk eller engelsk, så er der ingen tvivl. Den danske version fungerer nemlig ligeså godt som den engelske. Noget som Danmark igennem mange år har haft stor succes med. Andrea Lykke Oehlenschlæger har en fantastisk og meget smuk sangstemme, men viser også, at hun er en dygtig skuespiller. Samtidig fortryller er den originale stemme Ariana DeBose med hendes meget kraftfulde stemme, og har også meget charme og personlighed som den kvække Asha. Den personlige favorit må dog sige, at være Chris Pine. Den pæne Hollywood skuespiller, som endelig får lov til at kaste sig ud i ondskaben, efter at have været Hollywood pretty-boy igennem 20 år. Han portrætterer en egoistisk og narcissistisk konge meget med charme og en meget unik stemme.

Selvom birollerne i filmen virker meget undervældende, så kan man ikke lade være med at få kuldegysningerne, når alle begynder at synge – og stemmerne fungerer ligesom godt på dansk som på engelsk. Derfor vil man opnå tilfredshed, lige meget hvilken version man vælger.

Selve historien er dog ret tynd sammenlignet med andre Disney film, hvilket er ærgerligt. Det er ligesom, de igennem de 92 minutter har prøvet at skynde sig alt for meget, og det ville faktisk have været fint, hvis filmen havde været længere. Manuskriptet er heller ikke særlig skarpt og til tider virker det alt for sukkersødt og overfladisk i forhold til dets budskaber. Disney er ellers gode til deres lidt diskrete budskaber og tematik, så man selv kan gøre sig nogle eftertanker. F.eks. med deres store succes ”Encanto” fra 2021. I ”Ønsket” bliver det lidt for firkantet, som om der ikke er nok tillid til deres publikum.

Det er også et lidt alternativt valg af sangskrivere. Normalt er vi vant til at se folk fra musicalscenen, men denne gang har Disney hyret to lidt atypiske sangskrivere og producenter, Julia Michaels og Benjamin Rice, som er bedre kendt fra pop verdenen. Det gør dog ikke filmens soundtrack dårligt. Tværtimod er sangene og den smukke blanding af computeranimation og traditionelt 2D animation, det som løfter filmens niveau gevaldigt. Der er humor, hjerte og magi på rette sted.

”Ønsket” er en meget sød og underholdende ny Disney-film. Både de danske og originale skuespillere får bragt magien til livs, og man får helt kuldegysninger af deres fantastiske sangstemmer. Sangstemmerne bliver også vækket til livs af smuk animation, som vi kender Disney bedst for. Selvom selve historien på ingen måde opnår samme højder som forrige Disney perle, så er Disney magien ikke helt væk endnu.

Titel: Ønsket
Original Titel: Wish
Premieredato: 7. december 2023
Instruktør: Chris Buck, Fawn Veerasunthorn
Skuespillere: Ariana DeBose, Chris Pine, Alan Tudyk, Angelique Cabral, Victor Garber, Evan Petes, Natasha Rothwell, Andrea Lykke Oehlenschlæger, Kenneth M.Christensen, Sebastian Klein, Sofie Torp, Julian Thiesgaard Kellerman
Spilletid: 92 min.
Selskab: Walt Disney Animation Studios, Walt Disney Studios Motion Pictures, 2023
Genre: Tegne- og animationsfilm