Old Boy – Hævnen

5. oktober 2006 af Steffen Damkjær Moestrup

Old Boy – Hævnen billede

Hævntørst. Visuelt forrygende, labyrintisk kryptisk men også jævn kedelig sydkoreansk Cannes-vinder.

Verden er flippet godt og grundigt ud over Chan-Wook Parks stiliserede hævnstudie ”Old Boy” fra 2003. Kulminationen kom på Cannes-festivalen i 2004, hvor filmen blev tildelt Juryens Pris. Det kan undre. For skræller man den uhyre vellykkede og meget imponerende tekniske side af filmen bort, er der altså ikke meget tilbage.

Historien er kort fortalt: Drukmåsen Oh Dae-Su provokerer alt og alle og havner da også en aften på politistationen. Han løslades dog hurtigt igen, men ude på gaden bliver han kidnappet og indespærret i et besynderligt fængsel, hvor hans celle er en absurd lejlighed komplet med tv og falsk vindue. Dette sted bliver hans hjem de næste 15 år. Pludselig en dag løslades han og finder sig selv iklædt elegant tøj og en bugnende tegnedreng. Hvem der har holdt ham fanget alle disse år og ikke mindst hvorfor handler resten af filmen om. Undervejs bliver et par incestuøse forhold afdækket og genoplivet, hvilket der ikke skal røbes yderligere om her; blot kan det siges, at hævnen forbliver en umulighed.

Håndværksmæssigt er filmen yderst fascinerende. En slagsmålscene har topografi som et platformspil på computer, hvor kameraet konstant bevæger sig mod højre. Et website omdannes til filmens reelle miljø. En kvinde taler i en lejlighed, hvorpå kameraet kører over hendes skulder, og et tog kommer hamrende gennem stuen. Et vækkeur danner elegante overgange mellem scener; overgange der vel og mærke er så præcist koordinerende, at selve hældningen på vækkeuret matcher vinklingen på den efterfølgende indstilling. Sådanne visuelt opfindsomme scener er filmen fuld af. Samtidig giver den kontrastfyldte farvetoning filmen en unik stemning. Photoshop – eller hvad filmmagerne end har brugt – har vitterlig haft en vigtig rolle i ”Old Boy”.

Den overelegante form er med til at distancere tilskueren, men det er indholdets mangelfuldhed, der for alvor trækker ned. Karaktererne er så uvirkelige, at man ikke kan engagere sig i dem. Historien forsøges gjort så uhyre kompleks men er virkelig banal, når det kommer til stykket. Og så falder ekstremiteten til jorden, fordi den gentages i en uendelighed. En blæksprutte fortæres levende; en tunge klippes af; en gangsterhær 20 mand høj smadres med en hammer; en mundfuld tænder trækkes ud en efter en etc. etc. Vedkommende eller interessant bliver ”Old Boy” aldrig. Fascinerende er den dog alligevel.

UDGIVELSEN:

Billedet er i anamorphic widescreen (2,35:1). Billedkvaliteten og overførslen er rigtig god, og det samme gælder lydsporet, der præsenteres i dolby digital 5,1. Der kan vælges mellem danske, svenske, norske og finske undertekster.

Udgivelsen består af 2 disks, og der er god mængde ekstramateriale. Kommentarsporerne er rimelige. Især instruktørens desværre relativt få bemærkninger er velovervejede og interessante, mens der for de andres vedkommende er tale om lidt for mange nøgternt observerende udtalelser, som ikke rigtig bidrager til nogen perspektivering af filmen.
De mange ”behinde the scenes”-featurettes er en noget broget affære. Mens programmet ”The cast remembers” er den sædvanlige klappen-hinanden-på-skuldrene og derfor ret uinteressant er featuren ”The music score” formår at komme godt bag musikken i filmen, ikke mindst takket være et godt samspil med de steder i filmen, hvor musikken netop er vigtigt. ”CGI featurette” er rigtig fin til at fortælle om den fintfølende brug af computergrafik i filmen. Featuren gør brug af mange ”før” og ”efter” scener, hvilket er en god måde at formidle effekten på. Man bliver bl.a. klogere på slagsmålscenen, hvor Dae-Su har en kniv i ryggen – som faktisk er computergeneret – og på fortidsscenen, som i høj grad har fået tilført farve korrigering.
Den lange række af interview med filmfolkene herunder mange af skuespillerne er ganske seværdige. Det er desuden meget fint, at de splittet op enkeltvis, så man har gode muligheder for at navigere rundt i mellem dem.

Oversigt over ekstra materiale:
Director’s, Cinematographer & Cast Commentary
Original Theatrical Trailer