Open Windows

2. december 2014 af Teddy Tofte

Open Windows billede

Et overraskende godt bud på en moderne techno-thriller.

“Open Windows” er en af de mest innovative, undervurderet film i mange år. Men der er noget ved filmens stil, som føles uundgåelig, når du tager i betragtning den teknologiske tidsalder med sociale medier og selvoptagethed, vi lever i. Instruktør Nacho Vigalondo forsøger at gengive fornemmelsen af den måde, folk agerer med hinanden på i en verden med digital overstimulation og multitasking. For at gengive det korrekt er næsten hele filmen delt op i små kasser, som skal ligne åbne computerbrowsere og programmer.

Gennem hele filmen bliver seerne bombarderet med chatvinduer, sikkerhedskamerabilleder, GPS kort, ulæste mails, og en symfoni af ringetoner og klingeklanger, som signalerer indkommende beskeder og vellykket uploads. Resultatet kunne have været en ren katastrofe, men Vigalondo guider mesterligt seerne gennem virvaret af informationer med verbale oplysninger og subtile kameraføringer. Men når det så er sagt, tager det lidt tid at komme ind i den måde, filmen er optaget på, eftersom ”Open Windows” kræver, at seerne ser anderledes på filmmediet. Dette stilistiske eksperiment er en udfordring for standardhistorier, men denne film har alt andet end en almindelig historie.

Elijah Wood (som har været på en indiefilmsbølge) spiller Nick Chambers, en ensom computernørd som er besat af en ung skuespillerinde, Jill Goddard (Sasha Grey). Da vi møder ham første gang, ser han traileren til Jills nyeste Hollywoodfilm, mens han tager printscreens af hende til sin hjemmeside dedikeret til hende. Denne åbningsscene, ligesom mange andre i filmen, er filmet fra Nicks synsvinkel. Perspektivet virker på to måder: den kaster med det samme seerne ind i filmens frenetiske, teknologibaseret univers, og det er med til at etablere hovedrollen. Mens vi ser Nick sortere gennem sine billeder af Jill, alt mens han ser en direkte pressekonference i et andet vindue, bliver hans besættelse af denne skuespillerinde tydelig. Og de følelser bliver cementeret af det faktum, at han netop har vundet en konkurrence og skal møde Jill i levende live.

Men snart dukker en mystisk fremmede op, Chord (Neil Maskell). Han kontakter Nick over en videochat. Han siger til Nick, at Jill har aflyst deres møde, og at han har hacket sig ind i hendes mobiltelefon og bærbar computer, så han kan overvåge hende hele tiden. Her er det, at filmens fortælling virkelig speeder op, idet Chord bruger sine utrolige hacking-evner til at afpresse Nick og får ham til at begå ulovligheder, blandt andet ved at binde Jills kæreste til en stol og forulempe hende over Skype.

Situationen bliver mere og mere indviklet, og teknologien bliver hele tiden kompleks, men det bliver aldrig på noget tidspunkt uforståelig, selvom du måske undrer dig over, hvordan en hacker kan være SÅ god. Filmens sidste halvdel bliver en kombination af voyeurismen fra ”Skjulte Øjne” og gadget-konceptet fra ”Mission: Impossible”.

Der foregår meget i filmen, både visuelt og informationsmæssigt. Hvad der er mere imponerende, er det faktum, at filmen udspiller sig i real time, hvilket giver filmen en følelse af ”hastighed” og ”spænding”. Der er ikke mange øjeblikke til at slappe af i og få alle indtrykkene ind i hovedet, før vi rykker videre til næste scene. Men det er også fint nok, eftersom det fjerner den tvivl, du kan risikere at få ved at se en independent lavbudget film af en forholdsvis ukendt instruktør.

Det virker, som om Nacho Vigalondo vidste, hvad han ville med ”Open Windows”, nemlig at fange kompleksiteten, forvirringen og frustrationen i den digitale tidsalder. Med et lille glimt i øjet anerkender han, at plottet er indviklet, da én af karaktererne fortæller os: ”You always have to wait ’til the end. It will make sense in the end. It always does.” Selvom slutningen ikke helt lever op til den udtalelse, så er rejsen dertil meget tilfredsstillende og filmen har et solid fundament til at blive en moderne teknologisk thriller. Måske er ”Open Windows” den første af sin slags, der formår at gøre det på en måde, der føles rigtigt og relevant.

Ekstramateriale: Trailer, trailershow og slideshow. 2 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Open Windows
Original Titel: Open Windows
Premieredato: 26. november 2014
Instruktør: Nacho Vigalondo
Skuespillere: Elijah Wood, Sasha Grey, Neil Maskell, Michelle Jenner, Carlos Areces, Miguel Noguera, Nacho Vigalondo, Richard Diment, Eugenio Mira, Nancy Yao, Nic Brown, Kayla Eiriksson-Lopez, Brian Elder, Darren Hughes, Adam J, Reeb, Trevante Rhodes
Spilletid: 97 min.
Selskab: Another World Entertainment, 2014
Genre: Action , Thriller