Operation Mincemeat

12. maj 2022 af Maria Bjerregaard

Operation Mincemeat billede

”Operation Mincemeat” er fyldt med britisk humor, kærlighedsintriger og er en tilfredsstillende fortælling om en vigtig mission i verdenshistorien.

Ordet Operation Mincemeat lyder måske lidt fjollet, men det var koden for en vigtig operation tilbage under 2.verdenskrig. To britiske efterretningsofficer ødelagde en af Hitlers store besættelse af Europa, og endte derfor med at redde flere tusinde menneskeliv. Dette blev sket på baggrund af at rekrutterer en usandlighed kandidat til rollen – nemlig en død mand.

Året er 1943, og de allierende er fast besluttet på, at ødelægge Hitlers massiv besættelse af Europa. Sicilien er det næste mål, og de to britiske efterretningsofficerer, Ewen Montagu (Colin Firth) og Charles Cholmondeley (Matthew Macfadyen) får den umulige opgave at en massebesættelse, uden den helt store massakre. De skal derfor forsøge at eksekverer en usandsynlig desinformationsstrategi, og de sætte en endnu mere usandsynlig mand til jobbet – nemlig en død hjemløs mand.

Colin Firth og Matthew Macfadyen er begge to dygtige og yderst rutinerede skuespillere. Begge to har spillet Mr. Darcy i adaptioner af ”Stolthed og Fordom” og må siges, selv at være en del af den britiske stolthed. De er også yderst velspillende i denne film, hvor Kelly Macdonald kommer imellem dem, og der opstår et kærlighedsdrama, hvor begge mænd også gerne vil have den skønne unge enke.

Selvom der er krig, så er der fortsat plads til drinks og god humor. Den britiske sarkasme lever i filmen, og det er en fornøjelse, at der er skabt plads til netop dette. Ellers er der intet at grine over, da både Ewens kone og børn bliver nødt til at flygte til USA på baggrund af deres jødiske rødder, og Ewens bror muligvis også er en spion for kommunisterne.

Filmens længde er måske en smule for lang. Det er ingen stor opgave, de får påført sig, selvom alt naturligvis skal planlægges og tilrettelægges med andre allierende lande. Dog er over to timer mere en rigeligt, og filmen kunne godt have været kortere. Samtidig virker kærlighedsdramaet imellem de tre hovedkarakterer meget forceret, som det udelukkende er for at skabe det ekstra drama, hvilket er ærgerligt, da selve missionen er spændende nok i sig selv.

”Operation Mincemeat” er velspillet, spændende og et fint drama om en vigtig mission. Colin Firth og Matthew Macfadyen er begge dygtige, og der blevet givet plads til både deres humoristiske og alvorlige side. Filmen bærer dog bræg af en lang spillefilm, som lige så godt kunne have fungeret som et tv-drama, men det er forbliver stadig en god og solid film omkring en vigtig historisk begivenhed.

Titel: Operation Mincemeat
Original Titel: Operation Mincemeat
Premieredato: 11. maj 2022