Overlord

8. november 2018 af Maria Bjerregaard

Overlord billede

"Overlord" er politisk korrekt med en til tider overspillende Pilou Asbæk. Men det er nu stadig meget underholdende!

Vi har ofte mødt krigsdramaer i serier som "The Pacific" og "Bands of Brothers". Der er her også lagt op til et klassisk krigsdrama, men denne gang er der endnu et element. Nemlig zombier! Dette tilføjede element gør faktisk filmen meget underholdende og det det virker fint en stor del af tiden.

Den lange nat
Vi befinder os i 1944 i 2.verdenskrig. Det er datoen for De Allieredes landgang i Nordmandiet. Inden aktionen har en gruppe af faldskærmstropper fået til opgave at udrydde fjendens linjer og ødelægge deres forsvarsmidler. De får hjælp af den unge franske kvinde Chloe ( Mathilde Ollivier) som hjælper soldaterne med et gemmested. Der går dog ikke længe før de får besøg af den tyske nazi officer Wafner ( Pilou Asbæk) der lever af sit magtmisbrug. Men soldaterne har stadig en mission og den unge Boyce ( Jowan Adepo) og opdager et hemmeligt laboratorium, hvor nazisterne laver vilde forsøg på mennesker. Derfor bliver soldaternes mission pludselig mere omfattende.

28 Days Later møder Bands of Brothers
At de her har valgt et zombieelement burde faktisk ikke være chokerende. Filmen prøver på ingen måde at være historisk korrekt, og hvis det skulle være et ekstra element, så et sci-fi er godt valg. Den viser stadig en blanding imellem krigens uretfærdighed, imens det bliver tilføjet noget overnaturligt. Dette fungerer faktisk godt, det krig jo er et symbol på gys og grusomheder. Selv produceren J.J. Abrams tager afstand fra historisk korrekthed, da der højt sandsynligt ikke ville være en sort mand i et soldaterkompagni, men i denne tid med politisk korrekthed og farveblindhed, bliver der castet de bedste skuespillere. Og det er stadig meget underholdende. Den unge Chloe ville heller ikke have haft en stor rolle i 2.verdenskrig, men her ses hun i form af ægte grilpower, hvilket Hollywood elsker nu til dags.

Underholdende zombiekaos
Som altid bliver vi nød til at fremhæve en af vores egne danske skuespillere nemlig Pilou Asbæk, der giver den hele armen som svinagtig nazist. Han viser sine lingvistiske talenter, da der både skal snakkes tysk, fransk og engelsk, og samtidig formår at overspille sin rolle. Men på fed måde. Filmen tager ikke dig selv meget seriøst, men prøver at underholde. Hvilket der jo heller ikke er noget galt med. Dog kunne der være gjort mere ud af en karakter som Joyce, som viser sig at være pacifist og ikke kunne gøre en mus fortræd, men alligevel ender med at blive en hævnfuld mand. Dette spring virker måske lidt for karikeret, og kunne godt have været udforsket yderligere. Hele deres zombie-element virker realistisk, da man vil gøre ekstreme ting for at opnå herredømmet. Og det klæder også filmen, at zombierne ikke blot er opstået fra de døde, men bliver eksperminteret.

"Overlord" er en underholdende krigsfilm som møder sci-fi. Krigselementerne er ikke til at tage fejl af, men filmen prøver heller ikke at være mere end den er. Derfor går man med på dens til tiders latterlige præmisser og overdrevne slåskampe. Men det er nu ganske underholdende.

Titel: Overlord
Original Titel: Overlord
Premieredato: 8. november 2018