Paper Towns

22. november 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Paper Towns billede

Coming-of-age skattejagt på den første store kærlighed

I 2014 havde John Green kæmpe succes med filmatiseringen af hans bog The Fault in our Stars, der både var rost af anmeldere og publikum. Filmen var et realistisk tag på den unge og svære kærlighed i en svær tid, og filmen formåede på flotteste vis at balancere mellem smuk fortælling og tunge følelser. Derfor er det heller ikke nogen overraskelse, at man endnu en gang forsøger at filmatisere en John Green roman. Denne gang er det romanen Paper Towns fra 2008, der endnu en gang forsøger at skitsere den unge kærlighed og jagten på identitet. Desværre formår Paper Towns ikke at leve op til The Fault in Our Stars.

Som sagt tager filmen igen udgangspunkt i den ungdommelige søgen efter identitet og kærlighed. Filmens hovedperson er Quentin ”Q” Jacobsen (Nat Wolff), der altid har haft et crush på nabopigen Margo (Cara Delevinge). De har som børn altid været sammen, men som de er blevet ældre, er de vokset fra hinanden. Q er den ambitiøse nørd, Margo den populære pige på skolen. En nat opsøger Margo dog Q, og de tilbringer en eventyrlig og anderledes nat sammen med at hævne sig på Margos ekskæreste og venner. Dagen efter er Margo væk. Fuldstændig forsvundet. Men hun har efterladt spor, og sammen med sine venner Ben (Austin Abrams) og Radar (Justice Smith) tager Q på jagt og roadtrip for at finde den mystiske Margo, finde kærligheden og ikke mindst finde sig selv.

Som coming-of-age film vil Paper Towns rigtig gerne være en form for moderne The Breakfast Club (1985). Den forsøger langt hen ad vejen at definere nutidens ungdom og dens kvaler med skole og kærlighed, men i dens forsøg på at distancere sig fra andre High School film ender filmen alligevel med at (gen)bruge mange af de klassiske stereotyper og klicheer. Den storbarmede blonde pige vil gerne tages seriøst, og nørderne finder ud af at der er andet en skole og lektier. Om det er jagten på kærlighed eller pagtens ark, så er en skattejagt nærmest altid spændende, og det er helt klart mysteriet om Margo, der viser sig at være filmens tiltrækningskraft. Man bliver som seer trukket ind i denne søgen og ønsker selvfølgelig svar på hendes forsvinden. Desværre etableres Margo alt for hurtigt som en usympatisk karakter for seeren. For Q er hun forestillingen om den mystiske og spændende kærlighed, men for seeren er Margo ikke andet end en egoistisk, uansvarlig, opmærksomhedskrævende rebelsk teenagepige. Hun er typen, der forsvinder fra jordens overflade uden at sige noget til sine venner og familie, for hun har jo brug for at realisere sig selv, væk fra papirbyerne, som hun kalder dem. Hun ender i sidste ende med blot at være en papirtynd skal af en karakter, hvilket Q også må indse for at komme videre i livet. Jovist, hun har da lagt spor efter sig, så hun er til at finde. Spor der er så umulige og usandsynlige at regne ud, at selv Henry Jones Junior må rive sig i håret.

Paper Towns vil så gerne definere nutidens ungdom og ikke mindst nutidens ungdomsgenre, men en halvspændende skattejagt kan ikke rette op på, at Paper Towns alligevel falder i de værste klichefælder, og når skatten til sidst viser sig at være ret så antiklimatisk, jamen så kan Paper Towns desværre heller ikke score mere end tre stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Paper Towns indeholder følgende ekstramateriale:
• Deleted Scenes