Papirmanden

2. september 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Papirmanden billede

Hvad gør man når firmaet beslutter at fyre en fra et godt betalt lederjob. Bruno har sine egne metoder, han ønsker ikke at tage del i den overflødige del af samfundet, der blir gået radikalt tilværks!

Bruno Davert (José Garcia), er den her typiske drøm om en mand I fyrrerne, med en smuk hustru Màrlene (Karin Viard), og et godt lederjob. Men tiderne er blevet meget markedsorienteret, og produktionen skal flyttes til Rumænien. Det er et chok for ham, han begynder at søge andre jobs, men han er jo ekspert indenfor papir, papirmanden, så det bliver den type han går efter. Og hvorfor ikke opsøge alle konkurrenterne. Bruno laver en liste over sin gamle rivaler på det karrieremæssige plan, og så på en metodisk og velovervejet facon skal konkurrenterne elimineres en for en, uden anger eller skyld, men kun udfra pragmatiske dogmer, skal et nyt arbejde udfoldes, til et bane vejen for den næste ledige stilling. Han viser hurtigt et sandt talent for denne mision, og synes også at have gode omstillingsevner som kan føres på cv´et!

Filmen er i sandhed en sort satire over vores samfund, der er særdeles profit og karriere styret. Og hvilke magtmetoder der kan anvendes på tværs af moral m.m. Costa-Gavras styrer sikkert mod de essentielle spørgsmål om identitet, og hvor nemt det er at ændre sig overfor de markedsmekanismer der rører sig. Der er dyb tragedie I denne film, men også en god stærk satire, vidunderligt spillet af José Garcia (set i film som “Le Boulet” og Aprés “Vous”). Han besidder en usædvanlig precision i sin timing). Instruktøren Costa-Gavras blev inspireret af krimiforfatteren Donald Westlakes “The Ax”, om hvilke forskellige reaktioner der sker når folk bliver fyret. Det blev videreskrevet, og taget med udgangspunkt I dette ene tilfælde. Det er et interessant perspektiv, da job idag er ligemed identitet, prestige, en umiddelbar rangorden m.m. Derfor var det interessant at arbejde med, for Costa-Gavras, at bruge det almindelige mennsker, og dermed fører tilskueren bag lyset, og I den pludselige amoralske karakter, at opdage hvor grænseløse grænser kan være. Instruktøren står også bag fremragende film som “Z”, Betrayed, Hanna K og Mad City m.fl. Papirmanden kan varmt anbefales, det er en film der manner til tankevirksomhed, den rammer plet, lige omme bag slipset...

Titel: Papirmanden
Original Titel: Le Couperet
Premieredato: 2. september 2005